Ungdommen
brevkassespørgsmål af
Ella
19 år
Hej. Jeg er en pige på 19 som lige nu har det super fint i mit sabbatår. I august måned mistede jeg 3 af mine veninder hvoraf 2 af dem var mine tætteste veninder overhovedet, og det var virkelig hårdt. Jeg er dog kommet godt over det, og kan se at det var for det bedste at det skete. Lige nu har jeg nok en 3 stykker jeg vil kalde for veninder, hvor en af dem er en meget tæt veninde. De to andre er lidt mere overfladiske, og der kan jeg være usikker på om hvor vidt de vil have mig i svære situationer. Men jeg er stadig glad for at have dem i mit liv. Udover det har jeg en kæreste som jeg elsker utroligt højt, og som virkelig gør mig tryg. Jeg har det godt, og har et job jeg elsker. Men nu kommer jeg til sagen. Jeg synes det er en smule skræmmende kun at have 1 mega god veninde og en kæreste, og jeg er bange for at jeg er nået en alder hvor det er “for sent” at opbygge gode og dybe venskaber. Jeg synes de fleste har mødt deres betydningsfulde venner på gymnasiet, og dem har jeg jo ligesom mistet. Jeg skal på højskole til august, så jeg synes selv jeg tager et aktivt ansvar for at forsøge at danne nye relationer. Men min egentlige frygt er at være ensom i 20’erne. Jeg vil flytte til Aarhus i 2026 for at studere, og er lidt bange for hvordan mit sociale liv kommer til at se ud når det er. Så mit egentlige spørgsmål er: Hvor nemt er det at få venner efter gymnasiet? Hvordan gør man? Og hvor dybe kan sådanne venskaber blive?

Svar:
Kære Ella
Det er helt forståeligt at du føler den her usikkerhed omkring udvikling af venskaber i voksenlivet, især efter at have oplevet at miste nogle af dine nærmeste veninder. Sådan en erfaring giver helt naturligt nogle knubs, som tager tid at hele.
Samtidig er det vigtigt at understrege, at det langt fra er for sent at opbygge nye og dybe venskaber efter gymnasiet. Voksenlivet tilbyder mange nye muligheder for at skabe meningsfulde relationer, ofte baseret på fælles interesser, værdier og livserfaringer.
Masser af muligheder
Bare lige for at sætte ord bag den påstand, at man sagtens kan udvikle stærke og dybe venskaber, kommer her nogle bud på sammenhænge, hvor jeg ved, at det ofte sker.
Højskoleophold, er som du selv nævner, er en fantastisk mulighed for at møde nye mennesker, fordi man er omgivet af ligesindede og har mulighed for at bruge tid sammen på en mere intens og personlig måde.
Uddannelse åbner også døren til nye mulige relationer, som du kan dele erfaringer og interesser med.
Arbejdspladsen kommer ofte også med kollegaer som kan blive gode venner, især hvis I arbejder tæt sammen og har et godt socialt miljø på arbejdspladsen.
Fritidsinteresser, hvor man mødes om sport, frivilligt arbejde eller andre ting som man brænder så meget for at man bruger fritid op det. Her kan det at møde et andet menneske med samme interesser, være en helt vanvittig stærkt fundament for en dyb relation.
Som ny forældre, og man naturligt møder andre forældre, som vokser sig til at blive helt nære venner, fordi man følges ad i livet. Mange oplever at en mødre/fædre -gruppe bliver startskuddet til et stærkt venskab.
Der findes mange mange flere. Der har var bare nogle enkelte bud.
Jeg har også hørt den her påstand om, at det er svært og næsten umuligt at skabe venskaber og dybe relationer i voksenlivet. Sådan helt overordnet, synes jeg at det er noget vrøvl. At skabe nye venskaber kræver en aktiv indsats, og i teenageårene er man måske oftere "automatisk" i sammenhænge, hvor man møder nye mennesker og, hvor man er åben overfor andre mennesker. Men hvis man sætter dig for at forblive åben og nysgerrig på andre mennesker, så har man lige så god mulighed for at finde en livsven, som 20-, 30- eller 40-årig. Jeg gætter ikke. Jeg ved det. Det er levet erfaring.
Venskaber dannet i voksenlivet kan blive lige så dybe som dem fra ungdomsårene. Nogle vil måske endda mene at de kan blive endnu  dybere, fordi de ofte bygger på en moden forståelse af hinanden og en fælles livserfaring. Mange voksne oplever, at de kan dele mere komplekse og betydningsfulde aspekter af deres liv med venner, de har mødt senere, fordi de har mere selvindsigt og bedre kommunikationsevner.
Frygten for ensomhed
I forhold til det her med frygten for at være ensom, så tænker jeg at den er helt naturlig og fuldt ud forståelig. Jeg tænker der er to vigtige pointer, som du måske kan tage med videre:
1. Den første har jeg allerede beskrevet. Det er ikke fir sent, og du har masser af muligheder for at udvikle dybe og stærke venskaber i de kommende år.
2. Ensomhed er et livsvilkår, ALLE mennesker møder ensomheden i løbet af livet, så jeg tænker det er vigtigt at man ikke er bange for overhovedet at mærke ensomhed. Langvarig og blivende ensomhed, er selvfølgelig helt afgørende at modarbejde. Når jeg skriver det her, er det blot for at gøre opmærksom på, at du godt kan opleve perioder i 20´erne og i det hele taget gennem dit liv, hvor følelsen af ensomhed dukker op, uden at det betyder at du er ensom, og at du bliver omsluttet af en ensomhed, som du ikke kan komme ud af igen.
Det, at du allerede planlægger at gå på højskole og har tanker om fremtiden, viser, at du tager ansvar for dit sociale liv. Fortsæt med at være åben for nye muligheder og husk, at venskaber kan opstå på de mest uventede tidspunkter og steder.
Det er ikke antallet
Her til sidst vil jeg rigtig gerne lige knytte en tanke på det her med at have få eller mange venner. I sidste ende er det ikke antallet af venner, der betyder mest, men kvaliteten af de relationer, du opbygger. Du står på et stærkt fundament med én rigtig nær og dyb relation. Flere kan komme til gennem livet, men jeg tror det er vigtigt at du ikke tænker det som mål i sig selv. Med din aktive tilgang og vilje til at møde nye mennesker, er der gode chancer for, at du vil finde de dybe og meningsfulde venskaber, du søger.
Jeg forstå fuldt ud din bekymring. Jeg håber at du kan lykkes med at få den til at fylde lidt mindre, for du kigger ind i en fremtid med masser af muligheder.
Mange hilsner Pedro