Delte seksuelle fantasier med en fremmed på nettet
brevkassespørgsmål af
Den dumme kvinde
24 år
Kære cyberhus Jeg endte vist med at overskride mine grænser her for nyligt på en datingside. En fremmed mand på min egen alder var meget optaget af mine billeder selvom det var uskyldige selfies jeg havde lagt op. Han blev seksuelt opstemt af dem og begyndte at onanere til dem. På en underlig måde tror jeg at det pirrede mig at han sådan tændte på mig på den måde. Til at starte med var jeg ikke interesseret i at skrive seksuelt med ham men jeg blev alligevel viklet ind i hans onani og seksuelle fantasier. Han spurgte mig hvad jeg ville have osv. Jeg endte med at dele mine seksuelle fantasier og præferencer overfor ham og jeg sendte også billeder til ham af min krop og mit ansigt i helfigur. Jeg havde tøj på billederne. Jeg endte også med at sende et billede af min bare mave. Jeg har dog ikke sendt nøgenbilleder eller intime billeder til ham i form af bryster eller kønsdele. Der satte jeg grænsen selvom han gerne ville have intime billeder af mig. Det eneste han sendte til mig var hans erigerede lem. Han ville ikke vise sit ansigt eller resten af kroppen da han var i et forhold i forvejen. Han slettede sin profil efter at han var kommet. Jeg er nu bange for at han kan have taget screenshots af vores samtale og af mine billeder og gemt dem. Jeg er bekymret for om denne samtale og mine billeder bliver sendt rundt omkring så alle mulige fremmede pludselig ved hvordan jeg vil dyrke sex og hvordan jeg får orgasmer. Den information er jeg alligevel ikke interesseret i kommer frem til alt og alle. Jeg føler mig så dum at jeg blev pirret af stemningen og at jeg hoppede med på legen. Lige nu har jeg det mega dårligt og kvalme. Jeg føler at jeg er blevet misbrugt på en eller anden måde selvom jeg jo alligevel deltog frivilligt i den frække samtale og nok også var pirret af det begær han havde til mig. Han skrev mange komplimenter til mig i form af at jeg var smuk, fræk og dejlig at se på, og at jeg så mega hot ud. Jeg tror at disse komplimenter pirrede mig hvilket har gjort jeg ikke forlod samtalen i tide. Det skal også lige siges, at han kender mit fornavn, da jeg havde det tilknyttet på min datingprofil. Jeg beklager meget det lange brev. Jeg håber at I vil svare. Kærlig hilsen Den dumme kvinde

Svar:
Kære dig
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt naturligt at føle sig forvirret og måske skamfuld efter en oplevelse som denne. Det lyder til, at du har fået overskredet dine grænser, og samtidig bebrejder dig selv for, at du ikke stoppede samtalen med ham i tide, og at du nu er bekymret for konsekvenserne. Det kan jeg godt forstå fylder meget for dig, hvilket er helt naturligt og forståeligt. Så det er godt, at du rækker ud og deler, hvordan du har det!
Følelse af skyld og skam
Du nævner, at du føler dig dum og misbrugt, selvom du deltog frivilligt. Men selvom du deltog frivilligt i samtalen og også delte viden om dig selv med ham, så betyder det ikke, at du ikke må føle, at det var grænseoverskridende eller ubehageligt. Det lyder som om, du blev fanget i en situation, hvor hans handlinger og ord påvirkede dig følelsesmæssigt og overskred dine grænser, selvom du selv gik med et stykke af vejen.
Det er naturligt at komme til at bebrejde sig selv for, hvorfor man ikke sagde stop, nu når man på den anden side kan mærke, at det faktisk var grænseoverskridende, og man ikke kunne genkende sig selv i relationen eller samtalen. Men det kan virkeligt være svært at sige nej eller at mærke, at man synes noget er grænseoverskridende, når man samtidig får komplimenter og anerkendelse. For stort set alle mennesker har behov og brug for positiv opmærksomhed, anerkendelse og komplimenter - at mærke og vide, at man er interessant, tiltrækkende osv.  Det er helt naturligt, at man bliver draget af det, og det kan så gøre, at man kan gå med på noget, som måske ikke er ens eget behov eller noget man i virkeligheden har lyst til, men man gør det ubevidst, fordi man kan bl.a. blive draget af denne positive feedback. Der er mange, der har stået i samme situation som dig, hvor de er blevet fanget af en positiv opmærksomhed fra en anden, eller måske den spænding, der kan være ved at dele noget så intimt og privat som seksuelle fantasier og intimitet, men så fortryder bagefter og ikke kunne genkende sig selv i det. For det er menneskeligt at man kan blive draget og fanget af positiv opmærksomhed og anerkendelse, men i en relation eller kontekst, der faktisk ikke er god for en. Så jeg håber, at du kan prøve at være god ved dig selv, og ikke bebrejde dig selv for meget.
Din bekymring for deling
Det er naturligt at være bekymret for, om han kan have taget screenshots eller gemt billeder og samtaler, som kan blive videredelt. Måske du allerede ved det, men det er ulovligt at videredele private beskeder og billeder uden samtykke. Forhåbentlig vil det holde ham tilbage for at dele videre, særligt når han også er i et forhold, som du skriver, da det vil kunne afsløre hans aktiviteter udenfor hans forhold. Derudover så kan du undersøge, om det er muligt at få slettet jeres samtale gennem datingsidens supportsystem. Hvis du stadig selv har adgang til jeres samtale eller hans profiloplysninger, så kan det være værdifuldt at tage screenshots eller notere hans navn som dokumentation, hvis det ulykkelige skulle ske, at han videredelte jeres samtale. Du skal dog også være opmærksom på ikke at overskride hans ret til privatliv, så det er vigtigt kun at tage screenshots af information, der kan bruges som en del af at dokumentere, at jeres samtale var privat.
Selvom det måske kan virke uoverskueligt lige nu at se, hvordan du kan bruge denne situation til noget godt, da jeg godt kan forstå, hvis du forbinder dette med noget yderst ubehageligt, så kan din oplevelse måske være en måde, at du kan lære om dine egne grænser. Det er okay at nyde opmærksomhed og komplimenter, men det er også vigtigt at holde fast i, hvad du er komfortabel med at dele, og hvor dine grænser går. Måske du kan reflektere over, hvordan du vil reagere, hvis en lignende situation opstår igen. Hvad har du lyst til at dele med en anden? Hvordan kan du udforske din egen seksualitet, men samtidig holde fast i dine grænser? Hvordan kan du bedst mærke efter, når noget går over dine grænser? Husk at du altid har ret til at stoppe en samtale, uanset hvor langt den er kommet. Man må altid fortryde og sige nej!
Jeg kan godt forstå, at det her fylder for dig, og at det også kan være svært at dele. Men jeg håber, at du vil overveje, hvis du ikke allerede har gjort det, at tale med en tæt på dig, som du føler dig tryg med. Selvom det ikke ændrer på situationen, så kan det hjælpe meget at sige ens følelser højt, så man ikke skal bære på det hele selv, hvor det kan vokse sig stort. Du er også altid velkommen til at skrive til os i vores sms, hvis du har brug for at tale mere om din oplevelse.
Til sidst vil jeg sige, at selvom du føler, at du har fået overskredet dine grænser, så er det vigtigt at huske, at du gjorde det bedste, du kunne i øjeblikket, og at du nu har lært noget om, hvor dine grænser går. Det er en meget værdifuld indsigt og erfaring, som du kan tage med dig fremover.
Mange hilsner
Pernille