Mens

brevkassespørgsmål

Mens

brevkassespørgsmål af
Emma
14 år
Oprettet 4 år 2 måneder siden

Jeg er en pige på 14år, har haft mens siden jeg var 11, mit problem er at når jeg har mens Bløder jeg så meget at jeg ikke kan gå et skridt før det næsten løber ned med blod, vil helst ikke snakke med mine forældre om det, hvad gør jeg??

Svar:

Kære dig,

Det kan være enormt irriterende at have menstruation, det tror jeg alle, der har det er enige med os i. Nogle bløder meget, andre lidt, nogle har rigtig ondt, andre mærker intet, nogle har humørsvingninger, andre er bare vildt trætte. Det er en del af det at have en krop med en livmoder, og det er helt helt normalt og naturligt - faktisk nok noget af det mest naturlige, der findes! Derfor er det helt sikkert heller ikke noget, man behøver skamme sig over eller være pinlig over, selvom vi måske vokser op med at tro, at det skal holdes hemmeligt, når vi har mens. Det er ærgerligt, for mens er hverken pinligt eller ulækkert, det er smukt og viser dig, at din krop er sund og rask. Alt det sagt, så kan det selvfølgelig stadig være en belastning at skulle have det. De fleste bruger noget til at styre blodet, når de har mens - trusseindlæg, bind, tampon eller menstruationskop. Det er forskelligt, hvad man foretrækker at bruge, nogle synes det er irriterende med bind, mens andre ikke bryder sig op at have noget oppe. Det er noget, man må prøve sig frem med. Man kan købe alle disse ting i supermarkeder og i for eksempel Matas.

Jeg kan godt forstå, at det kan føles grænseoverskridende at snakke med dine forældre om det her. Men din mor vil her kunne være en rigtig god hjælp, for hun har været igennem præcis det samme som dig, og vil kunne hjælpe dig med at finde de rette produkter til dig. For nogle af de, der bløder meget, kan det være nødvendigt at bruge både menstruationskop/tampon og bind, og din mor kan hjælpe dig med at bedømme om det er det, du har brug for. Det er slet ikke pinligt, for det er helt normalt. Måske du også har nogle veninder, du kan snakke med om det her? Det kan være rart at høre, hvad andre gør og generelt bare snakke med andre om det, der sker med ens krop.

Du kan læse en masse om menstruation her, det kan også være rart at vide mere om, hvad det er der sker i kroppen. Jeg håber, du kan bruge mit svar og at du finder en metode, der fungerer for lige præcis dig.

Kærlig hilsen

Sophie

SophieBs billede
Sophie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål