underudviklet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus. Jeg benytter jeg lige af jeres gode brevkasse igen. Jeg er en 17 årig pige, der fylder 18 til sommer, og har meget små bryster. Jeg har altid været bagefter andre, men mine venider bryster er sådan set færdigudviklet, og så tænker jeg: Vil jeg altid stå med en 70A bh i hånden? Det er jo ikke super elegant og det er ikke for at vise dem eller noget, at jeg har et behov for større bryster, men også lidt for min egen skyld. Nogen fester tager jeg et par bukser på, fordi jeg bare ikke føler mig kvindelig nok til at kunne tage en kjole på, når jeg tænker på hvordan mine bryster ser ud... Her er mit spørgsmål: Hvor meget mere kan mine bryster nå at vokse? Ved godt at bryster består af fedt, men kan man ved at spise noget bestemt få fedtet til at sætte sig på brysterne, eller spise mere, men samtidig træne min øvrige krop så jeg altså kun tager på på brysterne? Kan min læge gøre noget ved mine p-piller? Det er ikke naturligt at have så små bryster, og jeg føler mig tit som en mand, frem for en kvinde tiltider. Mvh. 70A

Svar:
Kære 17-årige
Ja, jeg tror du skal begynde at acceptere, at du er én af de utallige kvinder, der ikke får store bryster! Det kan godt være at dine bryster vil vokse en lille smule stadigvæk, men du skal ikke regne med det, men du kan sagtens se super kvindelig og feminin ud, selv om dine bryster er størrelse 70A, og så kan du prøve at tænke på nogle af fordelene ved at have små bryster.
Selv om du tager på, er det absolut ikke sikkert at du tager på på brysterne, og du kan ikke spise eller træne, så det kun hjælper på brysterne.
Det kan godt være, at det kommer til at tage lidt tid for dig at acceptere, at sådan er du skabt, men det er efter min bedste overbevisning, det du skal arbejde hen imod.
Med hensyn til træning vil jeg helt klart anbefale dig at styrketræne allround, altså træne alle kroppens muskler, inklusive brystmusklerne, og du skal få lagt et program, der hvor du træner, og også meget gerne få revideret det med jævne mellemrum.
Du er ung, og en ung og veltrænet krop ser godt ud med små eller store bryster, husk på det. Du bliver aldrig kønnere end du er nu, så glæd dig over din ungdoms skønhed, og begynd at fokuser på andre ting i livet, det er under alle omstændigheder en god idé, i stedet for at pine dig selv med noget, som du ikke kan ændre på.
P-piller indeholder hormoner, som også kan indvirke på brysterne, der kan blive ømme og også lidt større, men det er noget som du må tale med din læge om, for der er måske også bivirkninger ved at tage dem.
Der findes mange gode bøger om at blive mere tilfreds med sig selv, så hvis du har lyst til at læse noget om det eller om selvudvikling, så spørg på biblioteket. Brug dine kræfter på at være tilfreds, så får du meget mere energi og glæde i dit liv, og det vil jeg ønske dig at du begynder at få mere af i 2010.
Godt nytår fra Eva