Underlig kur

brevkassespørgsmål

Underlig kur

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej

jeg har været rigtig dum. Kigget på min venindes søsters computer. Hun er 20 år.

MEN MEN MEN, jeg har i længere tid haft en mistanke om at hun lider af en eller anden form for spiseforstyrrelse da jeg en gang har set hende spise observerede at hun kort tid efter stod ude i haven og kastede op.

Så at hun havde lavet en plan for hvilken kure hun skulle på i sommerferien. i en uge hvor hun var helt alene var der en Kur der bestod af: Toiletpapir(jo tykkere jo bedre), græs og masser af eddike, Dulcolax hver aften mellem 4-6 stk (tror det er noget afføringshalløj) og evt brændeneller. I forvejen træner hun meget, spiser ikke meget, passer sig selv. Og er lidt mærkelig, men meget smuk. Måske for tynd men stadig smuk. Har altid tænkt at hun var så klog, og har misundet hende rigtig meget, men så læser jeg det her? Hvad er det for noget? Er det noget spiseforstyrrelse i det?

Hvad skal jeg gøre? Kan ikke sige det til hendes familie de ignorere hende, hun er aldrig på tværs som min veninde. Hun opfører sig altid pænt, har styr på tingene jo. Desuden er hun vidst ikke meget hjemme hun har også en lille bolig men er der kun halvdelen af tiden. Hun hjælper meget andre, og er altid glad.

Hvad sker der hvis hun gennemfører den uge? Tager hendes krop skade af det? Og hvorfor har jeg sneget mig ind og læst på hendes computer.. Øv Please svar. Damen kan gennemføre lige hvad hun vil. Hun er SÅ stærk. Men kan "voksne" overhovedet få en spiseforstyrrelse?

Venlig hilsen
En lidt forvirret pige.

Svar:

Kære pige 17 år.

Hvor er det godt at du tænker på din venindes søster. Det virker som om hun har brug for hjælp!!

Og hvordan skal den hjælp så lige præsenteres ?

Jeg tænker at du er nød til at fortælle hende, at du har en mistanke om at hun har en spiseforstyrrelse og at du ved, det kan være svært at indrømme det.

Hvis ikke du kan klare at sige det direkte til hende selv, kan du overveje at tale med dine forældre eller hendes forældre om det - eller en anden voksen som du har tillid til og som så må gå videre til hende.

Du kan måske også skrive til hende på mail. Det kan nogle gange være nemmere end at sige det direkte. Det kan også være nemmere for hende at indrømme at hun har problemer med at spise, når I ikke står ansigt til ansigt.

Du/I kan henvise hende til Landsforeningen Mod Spiseforstyrrelser tlf. 70101818 (spiseforstyrrelser.dk)
og tjek evt. også de artikler skrevet af Christina som ligger under køkkenet her på Cyberhus. Her kan hun få mere konkrete råd til hvad hun skal gøre.

Og voksne kan godt have spiseforstyrelse. Der er mange 20 årige med spiseforstyrrelser og ældre endnu. Og virkelig mange med anorexi har en jernvilje, som netop kan være deres store problem, idet de med deres vilje, undgår at mærke hvad der skal til for at de kan blive raske.

Og ja - hendes krop kan tage skade af en uge på toiletpapir og eddike.

Jeg håber din venindes søster får den hjælp hun har brug for.

De bedste hilsner
Else Marie