Umulig vægttab
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er en 14 årig pige der virkelig gerne vil tabe sig. Lige nu vejer jeg 66 kg og er 160 høj.
Jeg træner flere gange om ugen og spiser sundt men det virker som om ligegyldigt hvad jeg gør taber jeg mig ikke. Jeg har været overvægtig hele mit liv. Det er egentlig ikke fordi at jeg hader min krop da jeg er meget tilfreds med mit udseende hvis man ser bort fra vægten.
Min mor går meget op i at jeg ikke vejer for meget og kommenterer på det, får mig vejet osv. Har også gået til skole sundhedsplejersken og det hjalp ikke.
Det er umuligt at skære mere ned på mad eller at gå på kur/diæt da jeg i forvejen ikke spiser meget.
(Jeg vil heller ikke på julemærkehjem)
Hvordan skal jeg tabe mig?

Svar:
Kære du
Det lyder til, at du virkelig prøver at leve sundt, så jeg kan godt forstå det er træls, at det ikke har nogen effekt på din vægt. Inden jeg svarer på dit spørgsmål, så vil jeg lige nævne, at når man er i puberteten som du, så sker der mange forandringer med ens krop. Det kan derfor sagtens være, at du pludselig vokser en del uden at tage på i vægt, og derfor vil din krops udseende måske ændrer sig helt af sig selv, hvis du er lidt tålmodig.
Når det kommer til din vægt, så er du allerede opmærksom på at spise sundt og træne flere gange om ugen, så hvad mere kan man egentlig gøre? Som du selv er inde på, så er der ikke nogen grund til at du skal gå på kur/diæt og et ophold på et julemærkehjem er heller ikke nogen nødvendig løsning eller god idé, når ikke det er noget du har lyst til. I stedet kan du måske begynde at være opmærksom på, hvordan du træner og hvad du spiser.
I forhold til din træning, så skriver du ikke noget om, hvad du gør når du træner - om du eksempelvis går til en sport eller træner selv med vægte, løb, cykling eller andet. Når man gerne vil tabe sig, så kan det være en god idé at dyrke motion, hvor man træner for fuld skrue, får pulsen op og på den måde sætter gang i forbrændingen både i og udenfor træningsskoene. Omvendt kan man også dyrke længerevarende motion med lavere intensitet, altså motion hvor man giver den knap så meget gas, men i stedet er aktiv i længere tid. Den form for motion er nemlig med til, at man forbrænder mere fedt. Det er forskelligt, hvad der fungere bedst for os, så du kan prøve dig lidt frem med for eksempel korte og hurtige eller lange og langsomme gå-, løbe- eller cykelture.
Du skriver, at du i forvejen ikke spiser ret meget, hvilket gør mig lidt bekymret. Selvom man gerne vil tabe sig, så er det nemlig vigtigt, at man sørger for at spise godt, så man har energi til at gå i skole og være aktiv i sin fritid med venner og til fritidsaktiviteter. Ved at spise regelmæssigt i løbet af dagen, så øger man faktisk også forbrændringen, fordi kroppen holdes igang. Sulter man modsat kroppen, vil kroppen kæmpe imod ved sætte forbrændingen ned, så den holder på energien. Hvis man gerne vil tabe sig, så handler det derfor ikke om at spise så lidt som muligt, men i stedet om at spise regelmæssigt og varrieret, så kroppen får noget godt at arbejde med. Laver man for mange regler om, hvad man må eller ikke må spise, så kan det være rigtig svært at holde, og man kan måske blive sur på sig selv over, at det ikke lykkedes. Så prøv at undgå for mange regler og tænk i stedet på alle de gode ting du gør for dig selv og din krop.
Når du nævner, at din mor går meget op i at du ikke vejer for meget, så synes jeg det lyder til, at du måske er lidt træt af hendes kommentarer? Hvis det er rigtig, så kan jeg sagtens forstå dig. Det kan nemlig være super træls at andre skal gå og kommenterer på og holde øje med ens vægt. Der kan være forskellige grunde til, at din mor går op i om du vejer for meget, men vigtigst af alt, så tror jeg det handler om, at hun holder af dig og derfor vil passe på dig. Er din mors interesse og kommentarer for meget for dig, så synes jeg stille og roligt du skal prøve at forælle hende, at du sætter pris på hendes støtte, men at du faktisk synes det er lidt svært når hun hele tiden kommentere din vægt. Det kan nemlig været svært når man mærker at andre har nogle bestemte forventninger til en, og især hvis ikke man føler, at man kan leve op til det.
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du ikke selv hader din krop, men at du er tilfreds med dit udseende, hvis man ser bort fra vægten. Dét synes jeg er en vigtig pointe, fordi vores egen selvopfattelse har stor betydning for om vi tror på os selv, og hvordan vi ser på verden. Du kæmper, er mega sej og god lige præcis sådan som du er.
Jeg håber du kan bruge mit svar og har fået noget god inspiration til, hvad du kan gøre.
De bedste hilsner
Maren