Ulivligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg sidder og tænker på at det jo er ulovligt at være ruemor. Men hvad hvis nu man er lesbisk. Hvis nu man gerne vil bære sin kærestes barn, er det så ulovligt at få sat sin partners æg op i sig og føde et barn med deres æg?

Svar:
Hej med dig,
I Danmark er det ulovligt at betale en rugemor for at bære ens barn, ligesom det er ulovligt for en rugemor at tage imod betaling. Derudover er det forbudt for læger, at befrugte en rugemor med æg fra en anden kvinde, der skal være barnets mor. Det er derimod lovligt at benytte en rugemor, som bruger egne æg, men som er villig til at bortadoptere barnet væk uden betaling. Det vil altså sige, at man som lesbisk par ikke kan få ens barn båret af ens kæreste.
Håber det var svar nok på dit spørgsmål. Har du flere spørgmål er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen :-)
Mange hilsner
Christina.