Udseende
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg hader hvordan jeg ser ud sådan det fylder rigtigt meget fx på mit humor.Og fordi det eneste jeg ser er mit firkantede hovedet, min familie siger de ikke har lagt mærke til det overhovedet, men det Som om de ser mig anderledes end jeg ser mig selv. Min mor siger også at jeg har tricket min hjerne til at tro det meget være end det er fordi det er det eneste jeg fokusere på når jeg kigger på mig selv, og ser anderledes ud i alle spejle, så mit spørgsmål er har jeg faktisk et kæmpe firkantede hoved eller er det noget min hjerne siger, hvad skal jeg tro på.

Svar:
Kære du.
Hvor er jeg ked af at høre at dit udseende går dig så meget på, men så er det rigtig flot og stærkt at du skriver ind og får sat ord på dine følelser.
Du skal vide, at det er helt normalt, at man i teenageårene begynder at blive mere kritisk overfor sig selv og sit udseende, man begynder måske at sammenligne sig selv med sine veninder eller de mange forskellige piger og kvinder man fx ser på sociale medier, tv og reklamer, men når det er sagt skal du selvfølgelig stadig lyttes og forståes når du har et negativt billede af dit udseende, for det er ikke skamfuldt eller unormalt, at man har disse tanker, men fylder de for meget kan det gå hen og måske påvirke dig psykisk.
Jeg vil ligge ud med at sige, at skønhed er som bekendt en smagssag, og her mener jeg, at nogen mennesker elsker firekantede hoveder, mens andre ikke er så vilde med dem, også er der en kæmpe mellemgruppe som er ret ligeglad med hvordan ens hovedform er. De fleste mennesker går ikke så meget op i om man har et rundt, ovalt eller firekantet hoved, og dem der gør er ikke værd at bruge tid på, for hvis folk kun vil være sammen med dig baseret på din hovedform eller dit udseende alene generelt så er det ikke nogen særlig gode mennesker at have i sit liv.
Vidste du?
Der er faktisk rigtig mange smukke kvinder som har et firekantet ansigt. Skuespilleren Angelina Jolie fx hun har også hvad man vil betragte som et firkantet hoved, og der er bred enighed om, at hun er en af de smukkeste kvinder i verden. Kim Kardasian er også et andet eksempel på en smuk kvinde med et ansigt der minder om en firekant eller rektangulært. Dette blot enkle eksempler, men som sagt der er masser af smukke piger og kvinder, som har firekantet ansigter.
Jeg har faktisk også selv et lidt firkantet ansigt, som jeg ligesom dig var usikker på da jeg var i din alder, men da jeg blev en smule ældre var der faktisk flere andre piger og kvinder der fortalte mig de ville ønske de havde min hovedform fordi en masse kendte også havde netop en lignende hovedform, og på denne måde kom jeg til at holde af mit firkantet hoved- og det er jeg sikker på du også vil komme til en dag. Ligenu er du også i starten af puberteten hvor dit ansigt begynder at udvikle sig, og måske er nogen træk i dit ansigt mere tydelige end andre- dette kan også måske få ansigtet til at virke mere firkantet, men disse træk skulle være færdig udviklet omkring slutningen af teenageårene. Det virker måske som lang tid at vente på dit udseende falder helt på plads når du nu kun er 13.
Dette er bare nogen enkle. Som sagt der er et hav af videoer på fx youtube der kan lære dig hvordan du fremhæver dit smukke firekantet hoved bedst. Du kan bare søge fx ” how to contour a square shaped face” eller ”Hvordan contour man et firekantet ansigt” - du finder nok flere guides på engelsk end dansk, men prøv dig lidt frem med både google og youtube.
Hvis du ikke kan vente
Imellem tiden hvis din hovedform går dig meget på kan du overveje at bruge lidt makeup der vil fremhæve dit ansigt på en anden måde. Du kan bruge fx bronzer i en neutral farve til at ligge en skygge fx under kindbenene, på kæbelinjen, på næsen osv. Der er et hav af youtube videoer der kan vise dig hvordan man fx fremhæver et firkantet ansigt på den bedste måde man kan.
Her er et par links du kan tjekke ud;
https://www.youtube.com/watch?v=TPELteLUEgM (dansk video- snakker ikke generelt om firkantet ansigt former, men bare generelt hvordan du fremhæver dit ansigt bedst)
https://www.youtube.com/shorts/6JYzRP5lnA0 (en lille hurtig video på engelsk)
https://www.youtube.com/watch?v=Fuz7Z8OGpdU (englesk video- specifikt for firkantet ansigtsformer)
https://www.youtube.com/watch?v=pDitSUpVLrA (Anden engelsk video også for firkantet ansigter)
Husk også på følgende:
Selvom det er svært så prøv at lade være med at sammenlign dig med fx dine veninder eller andre- i har alle hver især træk der gør jer unikke og smukke. Husk også mange bruger filtre og photoshop for at få et mere "perfekt" udseende. Så det er vigtigt at huske på disse ting.
Jeg vil runde mit svar af med at sige, at det er vigtigt du også prøver at se dig selv i spejlet på en anden måde. Hvis du fx stiller dig foran spejlet og siger et par gange ”Min ansigtsform er smuk”, så træner du også din hjerne til at se lidt mere positivt på din ansigtsform. Tro på det hvis folk siger du er smuk, for det er du!
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og jeg ønsker dig en forsat rigtig dejlig dag.
Venlig hilsen Kylie.