Jeg skal være nogens mor
brevkassespørgsmål af
A
17 år
Kære jer, der sidder bag skærmen og læser med. Det kræver mod at skrive ind, men det er rart at få lettet sit hjerte med sine bekymringer, tanker og frustationer. Sagen er den, at jeg er gravid. Det var bestemt ikke planlagt, da jeg kun er 17 år, og kun lige flyttet i en 1. værelses lejlighed, men jeg har den dag i dag, valgt at beholde barnet. En lille spire, der vokser indeni min mave. Jeg kommer til at være alene mor, selvom jeg virkelig ikke betyder mig om udtrykket. Men det er ikke desto mindre virkeligheden. Min daværende kæreste, B, var ikke klar på at være far. I og med at barnet ikke var planlagt, blev han meget chokeret da han fik nyheden. Ligeså gjorde jeg! Han er selv 18 år, og har kun lige fået kørekort. Han går tit i byen, drikker sig stang-bacardi og det synes jeg ikke er en far-rolle værd. Derfor gjorde jeg det forbi. Mellem os. Han skal selvfølgelig have lov til at se min lille pige, når hun kommer til verden, men han har allerede sagt nu, at han ikke vil. Jeg har endda opdaget, at han har blokeret mig på diverse sociale medier. Så jeg tror ikke, at jeg skal regne med ham. Jeg kommer fra en meget kristen familie, så da jeg opdagede at jeg ventede mig, blev jeg selv virkelig chokeret. Mine forældre har haft meget svært ved at respektere en lukket dør, når B og jeg var sammen, og ville konstante 'tjekke op på os'. Nok mest af at, for at undgå dette. Men ikke desto mindre, er der et liv i min mave, som jeg synes skal have en chance. Det synes mine forældre heldigvis også ! Nu er det bare sådan, at jeg er helt vild nervøs for fødslen. Jeg har researched rigtig meget rundt, og kan mærke at jeg bliver mere og mere påvirket af det. Gør det så ondt, som folk siger det gør? Derudover fylder det også meget med B for mig. Jeg kan mærke at jeg tvivler på mig selv nogen gange - mest om aftenen. Var det den rigtige beslutning at beholde min lille spire? Vil min lille pige vokse op og få et godt liv, uden en far? Og hvad hvis han kommer ind i billedet, vil han så hende det godt? B, er en god dreng (mand, så at sige! ) Han har haft det svært førhen. Er blevet mobbet grundet sin vægt, selvom han har tabt sig mange kilo, er han stadig meget usikker. Derfor drikker han og fester hver eneste weekend. Men han har- og jeg tvivler på, at han nogen ville, være voldelig overfor hverken mig eller baby. Sådan er han ikke. Han er en ægte, kærlig bamsefar. Det er mere det følelsesmæssige, jeg er bange for. Om han er i stand til at kapere tanken om, at han om mindre end 4 måneder, er far (rent juridisk og biologisk :-) ) til et lille menneske. Om lidt flytter jeg ind i et rækkehus med en lille have og 3 værelser. Det glæder jeg mig så meget til. At få skabt noget ro. For lige nu er mit liv kaos, og mine følelser vælter ud. Også lige nu, mens jeg skriver dette. Ønsk mig held og lykke, De bedste hilsner, A

Svar:
Kære A
Jeg vil ligge ud med at sige, hold kæft hvor er du sej og modig, at du skriver ind om sådan et følsomt emne- det er virkelig stærkt, at du i sådan en ung alder hat træffet sådan en stor beslutning om at beholde barnet. Men det må virkelig også være svært at skulle sidde i den situation som du sidder i med en lille spire på vej, en far der ikke rigtig ønsker at være i barnets liv også bare hele den kæmpe omvæltning som snart venter dig.
For at gøre mit svar lidt mere overskueligt at læse, har jeg valgt at opdele diverse afsnit med underrubrikker:
Det at være alenemor: Jeg vil dog alligevel gøre dig opmærksom på at livet som alenemor kan blive ekstrem hårdt- medmindre du naturligvis har nogen andre hjælpende hænder i form af fx din mor, nogen veninder eller en anden tredjepart. Jeg siger ikke dette for at skræmme dig eller gøre dig bekymret, men bare så du er forberedt på, at det med at være alenemor kan godt blive en kæmpe omvæltning især på det fødselsmæssige plan, og man kan hurtig blive brændt ud hvis man sidder helt alene med det.
Din beslutning alene: Det er vigtigt at huske, at du har truffet en stor beslutning om at beholde barnet, og det er en personlig beslutning, som kun du kan træffe- det er trods alt dig der bærer barnet. Du skal stole på dig selv og din egen vurderingsevne i det her. Så det er derfor vigtigt at du selvsikker i din beslutning om at være enlig mor og de fordele og ulemper, som det medfører. Tro på dig selv og din kommende evner som alene mor. Evt kan du også overveje, at se hvilken støtte din kommune udbyder til unge og enlige mødre- måske kan du få noget økonomisk støtte.
Lav en plan: Det kan også være en god ide at lave en plan for, hvordan du vil håndtere den kommende fødslen og livet som enlige mor. Overvej at lave en liste over ting, du skal have styr på, såsom økonomi, indretning af dit nye hjem, babysitter og evt dagplejetilbud, sundhedstjek osv. Det kan hjælpe dig med at føle dig mere organiseret og forberedt også kommer det til at virke lidt mere overskueligt.
Husk dig selv: Det er vigtigt at huske at tage vare på dig selv, både fysisk og følelsesmæssigt, under graviditeten og når du engang er blevet mor. Sørg for at spise sundt og varieret, få nok søvn. Det er også vigtigt at tage pauser og finde tid til selvomsorg og selvpleje for at holde dig selv i tip-top form. Det er også vigtigt at tage hånd om dine egne følelser og bekymringer i denne proces. Det kan være gavnligt at tale med folk man er tryg ved eller en mødre gruppe for at få hjælp til at håndtere dine følelser og bekymringer, og for at få den rette støtte under denne udfordrende tid.
Din ex-kæreste B: Hvad angår din tidligere kæreste B, er det naturligt at have bekymringer om, hvordan han vil håndtere sin kommende rolle som far, især hvis han har vist tegn på at være uinteresseret i jeres barn og oveni har blokeret dig på sociale medier. Det er vigtigt at huske på, at du ikke kan kontrollere hans handlinger og ønsker i forhold til faderollen, og det er op til ham hvorvidt han vil tage sin del af ansvaret af jeres kommende barn. Det kan dog være en god ide at forsøge at opretholde en åben og god kontakt med ham, hvis det er muligt, og forsøge at arbejde sammen om at opbygge et sundt forhold. Hvis ikke for jer så måske for barnets skyld.
Sæt grænser: Det er også vigtigt at sætte grænser for dig selv og dine relationer. Hvis din tidligere kæreste B ønsker at være involveret i dit barns liv, er det vigtigt at have klare kommunikationslinjer og aftaler på plads. Det kan også være nødvendigt at sætte grænser med dine forældre, hvis de ikke respekterer dine beslutninger og privatliv. Tænk over, hvad der er bedst for dig og dit barn, og sørg for at kommunikere dine behov og ønsker klart.
Den kommende fødsel: Når det kommer til fødslen, er det normalt at have bekymringer om smerte og usikkerhed omkring den kommende oplevelse. Det er derfor vigtigt at tale med din læge eller jordemoder om dine bekymringer og spørgsmål, så de kan besvare dine spørgsmål og give dig den nødvendige information og støtte. De kan også tale med dig om forskellige smertelindringsmetoder og hjælpe dig med at udarbejde en fødselsplan, der passer til dine ønsker og behov- det kan også være en ide at deltage i fødselsforberedelseskurser. Evt hvis du er meget bange for smerten kan du tale med lægen om planlagt kejsersnit, hvor du er i bedøvelse mens fødslen står på. Jeg kan også anbefale dig at læse denne her bog ”En smertefri fødsel” den skulle indeholde gode råd og vejledning om hvordan man kan opnår en god rar fødelsoplevelse. Det kan hjælpe med at reducere din angst.
Jeg vil runde mit skriv af med, at sige jeg syntes du er ekstrem stærk, beslutsom og modig for at tage ansvar for dit barn og din situation især når du er så ung. Det viser hvilken stærk og ansvarfuld kvinde du er, og jeg er overbevist om at du kan tackle denne situation så godt som du kan.  Bare pas godt på dig selv og din kommende lille spire. Husk også, at det er helt normalt at have tvivl og frygt, men sørg for at søge støtte fra de ressourcer og personer, der er tilgængelige for dig. Du er ikke alene, og der er altid hjælp hjælp at få. Og naturligvis vil jeg ønsker dig al held og lykke med dit kommende liv som mor, din kommende fødsel og bare det nye liv der snart åbner sig op for dig.
Venlig hilsen Kylie.