Udsat for racisme?

brevkassespørgsmål

Udsat for racisme?

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Jeg var ved kassen i et supermarked. Da jeg skulle til at betale sagde kassedamen hverken hej eller hvor meget beløbet blev. Jeg vidste ikke engang at hun var færdig med at scanne alle varer. Jeg så bare på terminalen at beløbet stod der. Også spurgte ikke engang om jeg ville have bongen med. Hun lagde den bare på disken uden at sige et ord.

Den næste person talte hun til. Hun var ikke mørk som mig. Tænker det var fordi hun var racist.

Hvad skal jeg gøre? Melde det til hendes chef? Prøve at glemme det?

Svar:

Kære dig

Jeg kan godt forstå at du er i tvivl om hvordan du skal forholde dig, og som du selv skriver, så er det virkelig svært at vide præcis hvorfor hun ikke talte til dig. Selvom jeg godt kan forstå at du er bekymret for at hun er rascist, så kan der også være mange andre grunde til at hun ikke talte til dig. Måske har hun svært ved at tale til mænd? Måske tænkte hun bare ikke over det? Jeg får også lyst til at spørge om du talte til hende? Du skriver nemlig ikke om du forsøgte at få kontakt til hende, eller om du også var stille. Det er aldrig nemt at vide præcis hvorfor andre gør som de gør, og det er vigtigt at man altid tænker over at alting ikke nødvendigvis er som det ser ud, og derfor skal vi altid forsøge at være venlige ved andre. Også selvom de ikke nødvendigvis er venlige ved os.

Du spørger om hvad du skal gøre ved det, og jeg tænker at det bedste nok vil være at glemme det, hvis du kan. Hvis du så handler det samme sted igen, og møder den samme kassedame igen, så kan du jo gøre en særlig indsats for at hilse pænt på hende (og evt. ønske en god jul). Måske smitter din venlighed? Og hvis hun fortsætter med at ignorere dig, så kan du jo overveje om det er værd at sende en klage til supermarkedet. I klagen behøver du jo ikke at være grov, men bare fortælle at du ikke oplevede at blive taget godt imod (uden at pege fingre af kassedamen). De fleste virksomheder vil gerne vide det, for det hjælper dem med at blive bedre.

Husk at julen også er tid til tilgivelse, så hvis det er muligt for dig, så se om du kan glemme det, og bare fortsætte med at smile til verden.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og hvis du stadig har brug for at vende situationen, så er du meget velkommen i vores chat.

Rigtig god jul og godt nytår til dig.

Kærlig hilsen
Signe