Udnytter han mig?
brevkassespørgsmål af
Anonymt
15 år
hej, jeg har haft noget med den her fyr, vi går i klasse sammen. har altid bare haft set ham som en ven men en gang til en fest kyssede vi, og så nu er vi blevet en slagts kærester, men han vil ikke være kærester med mig, han siger han ikke er parat til en, han er 15 lige som jeg også er, er bare itvivl om han udnytter mig, da vi næsten aldrig snakker i skole, og hvis vi gør skal han enten røre ved mig røv eller bryster, og når vi skriver sammen er det meget hyggeligt men nogle gange er det fx om han vil slikke mig og at min røv er så dejlig osv. Men her for tiden er han vildt ond han ignorer mig i skole om ignorer mine beskedr og han vil ikke sende hjerter, og han skriver kun til mig når han er alene eller keder sig. det virker Som han udnytter mig, men kan fandme godt lide ham, og vi går i klasse sammen, og mine bedste veninder hænger op ad ham hele tiden, og bliver pisse jaloux når han hænger op af andre piger. Vil bsre gerne have det på det rene om han udnytter mig eller ikke, og hvordan kommer jeg hurtigt over det hvis han udnytter miiiig :):

Svar:
Kære du.
Det lyder som en svær og forvirrende situation, at du på den ene side godt kan lide den her fyr fra din klasse, men at du samtidig er i tvivl, om han udnytter dig.
Jeg forstår dit brev sådan, at når du siger, at du er bange for, at han udnytter dig, at det så handler om, at du er bange for, at han måske ikke er ligeså glad for dig, som du er for ham, og at det er af andre grunde, at han er sammen med dig. Jeg håber, at det er rigtigt forstået. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om han udnytter dig eller ej, men jeg kan fortælle dig, at jeg tror, at du har ret i, at du trænger til at få tingene på det rene. Jeg tænker derfor, at det lyder som en rigtig god idé at få en snak med ham om, hvad han føler for dig, og også så du kan få ham fortalt, at der er nogle ting, som går dig på.
Jeg kan sagtens forstå, at det forvirrer dig, når du oplever, at hans fokus ikke er det samme som dit, og at han nogle gange bliver kold eller ignorerer dig. En af grundene til, at jeg tænker, at det kunne være en god idé at få en snak, er også, at du vil kunne få en forklaring fra ham på, hvordan det kan være, at han opfører sig, som han gør. Måske det er, fordi han synes, at det andet er svært. At han f.eks. synes, at det er svært at snakke om hans følelser, og at han derfor virker lidt kold i det. Det kan også være, at han ikke snakker med dig i skolen, fordi han bliver genert, hvis det ligesom er første gang, at han har en "kæreste". Det er ikke sikkert, men det er en mulighed, som jeg tror, at I begge vil have godt af at få afklaret. For det her med at være kærester uden sådan at være rigtige kærester, kan være en rigtig god idé, hvis man ikke har prøvet det før, men det kan også være svært, hvis man ikke har snakket om, hvordan man så er "kærester". Om man f.eks. kun er sådan kærester over SMS, eller om man også snakker sammen i skolen, og om man gerne vil kysse og kramme, eller om man gerne vil vente med det.
Når I så har fået snakket, så tænker jeg, at det er nemmere for dig at mærke, om du føler, at det er godt for dig at være sammen med ham eller ej. For hvis du gerne vil have et forhold, hvor I kan snakke sammen i skolen, og hvor du føler dig sikker på, at I føler det samme, og at ham du er sammen med nu ikke er klar til det, så kan det være, at det ikke skal være jer to lige nu. Jeg tænker, at det kommer til at kræve, at du får mærket efter helt nede i maven, hvad du gerne vil, før du finder svaret på, om I skal være sammen eller ej. Det er i hvert fald vigtigt, at din kæreste gør dig glad, og at du ikke går og er frustreret eller ked af det.
Du spørger også ind til, hvordan du kommer over det, hvis det ikke skal være jer. I forhold til det så tænker jeg, at der er rigtig mange måder, man kan gribe det an på, og der er ikke nogen, som er mere rigtig end andre. Det handler om at gøre det, man har det godt med, så måske du kan prøve dig lidt frem. Nogle har det rigtig godt med at holde sig selv beskæftiget og gøre ting, som kan løfte deres humør, hvis de har lidt hjertesorger. Det kan f.eks. være ved at hænge ud med gode venner og veninder, tilbringe tid med familien, tage til forskellige sportsaktiviteter eller arrangermenter i ens område eller noget helt andet. Nogle har det omvendt bedre med at være lidt for sig selv og lige tænke tingene igennem. Nogle har brug for at grine og smile med det samme, mens andre har det godt med lige at få grædt ud og at få snakket med nogen om, hvordan de har det. Som sagt så er det forskelligt, og det er vigtigt, at du gør det, der fungerer for dig. Når det så er sagt, så tænker jeg, at hvis I vælger at gå fra hinanden, så kunne det måske være en god ide at give hinanden lidt plads i en periode. Bare lige imens I vender jer til den nye situation, og indtil I har fået følelserne lidt på afstand. Du skriver, at I går i klasse sammen, så I kan og skal selvfølgelig ikke totalt undgå hinanden, men så længe I ikke skal forholde jer til hinanden hele tiden, så tror jeg, at følelserne med tiden vil svinde ind. Så kan man altid søge hinanden lidt igen som venner, når man er klar til det.
En sidste ting, jeg gerne lige vil nævne, er, at du i dit brev skriver, at han gerne vil røre ved dig i skolen, og at når han skriver til dig, så handler det også nogle gange mere om fysiske ting, såsom dit udseende eller lignende. Jeg kan ikke helt fornemme fra dit brev, om det er noget, der går dig på sådan helt generelt, eller om det mere er, når det kun er det, han fokuserer på, at det går dig på.  Men hvis det er noget, du generelt ikke bryder dig om det, så er det vigtigt, at du ved, at det er okay at sige fra. Det er okay at bede ham om ikke at røre ved dig, hvis du ikke kan lide, at han gør det. Nogen synes, at det er svært at skulle sige sådan nogle ting til folk, man holder af, men det er vigtigt at man kender sin egen grænse, og at andre respekterer den, når man siger fra. Du skylder ham ikke noget af dig eller din krop, selvom I er sammen, så husk at passe på dig selv. Det er som sagt slet ikke sikkert, at det er et problem, men jeg håber, at det er okay, at jeg lige nævnte det alligevel.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og at du har fået lidt ideer til, hvordan du kan få lidt afklaring, for det lyder til, at du har helt ret i, at det er det, du trænger til.
Mange positive tanker
Amanda