Udflåd
brevkassespørgsmål af
Lisa
13 år
hej
jeg har et lilleproblem. jeg er en pige på 13 år og har ikke fået min mens endnu. Men min udflåd er dog hvidt og klumpet (ikke som hytte ost), men mere flydende. Jeg søgte på nettet og fandt ud af, at det kunne være et symptom på skedessvamp. Har aldrig haft "normal" udflåd tror jeg. Ved heller ikke om det er normalt det jeg har eller ej. Men jeg læste om skedsvamp. Hvor symptomeren var klør,iritation,rødme omkring skede åbningen. Men ved mig klør det ikke. Det er ikke rødt. Min skede er ikke irriteret. Der er ingen sår og slimhinden ser "normal" ud (tror jeg) Det eneste tegn jeg har er klumpet udflåd... Hvad gør jeg?

Svar:
Hej Lisa!
Godt du skriver! Jeg synes, at vi piger taler alt for lidt om udflåd. Og det er egentligt mærkeligt når nu vi har det hver eneste dag.
Man begynder at få udflåd, når man kommer i puberteten. Udflåd er faktisk et tegn på, at man er i puberteten sammen med andre tegn. For eksempel begynder ens sved at lugte anerleders og at ens bryster bliver ømme og begynder at vokse. På et tidspunkt får man menstruation. De fleste piger har fået menstruation når de er 15 år. Det vil altså sige, at det er helt normalt at du ikke har fået det endnu! Det skal nok komme.
Udflåd er supervigtigt at ha! Det renser skeden og holder det hele sundt dernede! Prøv bare at forstille dig hvordan man ville ha det i munden, hvis nu man ikke producerede noget spyt? Det ville blive tørt og ækelt.
Normal udflåd er lidt slimet, gennemsigtigt eller let mælkehvidt og det kan blive let gulligt, når det kommer i kontakt med luft. Det har du måske set, når man lar sine brugte trusser ligger på gulvet mens man er i bad. Der kan godt være ligesom nogle områder, hvor konsistensen ligesom er mere tyk og måske næsten lidt klumpet. Derfor tror jeg også, at du har helt normal udflåd. Især fordi det lyder som om at det altid har været som det er nu. Altså, det lyder ikke som om der er sket forandringer i det sidste.
Normal udflåd har sådan en let syrlig lugt. Lidt som yoghurt naturel. Det er naturligt at hvis man nu har haft idræt, eller har svedt meget en del og løbet rundt – at så kommer man til at lugte lidt kraftigere forneden.
Men hvis man begynder at få en fiske-agtig lugt, er det tegn på at der er ubalance i systemet og så skal man lige ta en snak med sin læge. Det kan som regel behandles ret nemt. Det kan være godt at bruge trusser af bomuld. Trusser af syntetisk stof kan gi et lidt tæt og dårligt miljø. Og man skal aldrig bruge parfume eller lignende i trusserne.
Man kan i perioder ha mere udflåd end andre. Og man kan blive lidt overrasket over, at det kan være helt nødvendigt at skifte trusse på grund af det.  Jeg tror, at mange piger kender følelsen af at skjule sine trusser med den hvide klat eller det hvide område, når man er i omklædningsrummet. Men det behøver man egentligt ikke, for det er helt normalt.
I perioder når man har meget udflåd, kan man få lyst til at vaske sig ekstra godt. Men det skal man faktisk helst ikke. Skeden er selvrensende og det er vigtigt at man ikke vasker sig oppe i skeden. Man skal bare bruge almindeligt varmt behageligt vand og hænderne eller en blød klud til at vaske de ydre kønslæber. Har man meget lyst til at bruge sæbe er det vigtigt, at det er en intim sæbe som er særligt beregnet til det område. Det kan man købe i Matas for eksempel.
Det er helt rigtigt som du siger, at vores udflåd også kan vise os hvis noget er galt forneden. Du nævner skedesvamp. Helt enig i at symptomerne på det er kløe, rødme, hytteost-agtigt udflåd og irritation. Det lyder slet ikke som om du har noget af det.
Når man begynder at have sex er der nogen bakterier og virusser der kan overføres fra person til person. Det kan også give forandringer i ens udflåd som kan ændre både lugt, farve og mængde. Det er derfor det er vigtigt at bruge kondom, når man på et tidspunkt kommer til den slags.
Det godt kende sit underliv og vide hvordan ens udflåd er normalt.  Det kan føles lidt underligt, men det er en rigtigt god ide at ta et spejl og se sig selv forneden engang imellem. Så opdager man lettere, hvis noget en dag er anderledes end det plejer.
Hvis du alligevel føler dig usikker på om alt er som det skal være, så er det helt fint at bestille en tid hos din læge og få et tjek. Håber svaret var en lille hjælp!
Mange hilsner fra Gerda