Udebleven menstruation trods negativ graviditetstest
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Jeg er i det dilemma, at jeg har været sammen med min kæreste den dag jeg havde æggeløsning uden beskyttelse. Jeg har taget en test men den viste negativ, men nu er min menstruation udenblevet på 7. Dag.. er det normalt eller? Jeg er meget nervøs for, at jeg er blevet gravid...

Svar:
Kære du,
Tak for din mail!
Jeg håber, at du allerede har fået svar på dit spørgsmål.
Man skal selvfølgelig altid udelukke graviditet ved ubeskyttet samleje og udebleven menstruation. En graviditetstest afhænger af et hormon, som stiger i blodet, hvis man bliver gravid. Langt de fleste tests nu om dage, vil vise positiv allerede dagen for udebleven menstruation, hvis man er gravid - men enkelte kan godt være lidt forsinkede.
Menstruation påvirkes af hormoner og vores hormoner er meget let påvirkelige. Der kan derfor være mange andre grunde til udebleven menstruation, og næsten alle piger vil i løbet af et år opleve uregelmæssig menstruation. Bare det at være bekymret for, om man er gravid, kan skubbe til hormonbalancen og forsinke menstruation.
Ved vedvarende udebleven menstruaton og negativ graviditetstest (gerne prøve flere), så kan man også gå til lægen og få taget en blodprøve.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.
Venligst,
Lise