Uddanelse.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Her efter sommerferien begyndte jeg på HHX, den udannelse, som jeg troede var lige mig. Men nu en måned inden i udannelsen, kan jeg bare konstatere at det overhoved ikke er mig. Jeg er ikke motiveret til at tage af sted om morgenen, jeg føler mig ikke tilpas, jeg føler også at det faglige level er alt for højt. Jeg har tænkt på at droppe ud, og måske få fast arbejde i et års tid, og finde på hvad jeg så ville. Men spørgsmålet er, hvordan skal jeg fortælle mine forældre det? og ville de være forstående?

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Jeg tror, at der er rigtig mange som kan genkende nogle af de tanker og oplevelser som du har lige nu omkring din uddannelse, og derfor er det rigtig godt at du har skrevet herind og delt dem.
Det er som regel ikke særlig sjovt at være gået i gang med noget, som man havde set frem til, og forestillet sig var noget for en, og så at finde ud af efter lidt tid, at det egentlig slet ikke er noget for en alligevel. Jeg kan godt forstå, at din manglende motivation, at du ikke føler dig godt tilpas og at du samtidig også synes at det faglige niveau er alt for højt, får dig til at tænke på, om du skal stoppe på HHX og at du også gør dig overvejelser omkring din fremtid. Jeg er helt sikker på, at du ikke er den eneste der har det sådan. Nogle gange finder man frem til at man har valgt forkert, ikke er klar, eller noget tredje. Og så kan det helt sikkert være en mulighed at droppe ud. Der kan selvfølgelig også være andre muligheder, som også er vigtige at have tænkt over.
Når man oplever, at den uddannelse man er startet på, slet ikke er noget for en alligevel, kan man vælge at gøre to ting:
1) Fortsætte på uddannelsen. Du kan vælge at blive på HHX og give det en chance. Jeg tror, at det er meget normalt at opleve, at det er svært at være startet på noget nyt. Særligt kan overgange fra eksempelvis folkeskolen til gymnasiale uddannelser være en rigtig stor mundfuld, fordi niveauet vil være højere, samtidig med at man måske har været vant til at gå i skole med de samme mennesker i mange år, og så skal man lige pludselig starte helt fra bunden. Der er derfor mange faktorer, som spiller ind og kan gøre begyndelsen på en ny uddannelse svær og uoverskuelig. Jeg råde dig til, at snakke med en lærer du er tryg ved eller studievejledningen på din uddannelse. En lærer eller studievejleder er vant til at hjælpe når tingene brænder på. Din studievejleder vil derfor også kunne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at droppe ud og dine andre tanker om fremtiden. Din lærer eller studievejleder vil helt sikkert kunne hjælpe dig med at finde ud af hvad du skal gøre - om det så er at fortsætte eller at stoppe. Nogle gange kan selve det at få sagt ens tanker og oplevelser højt være rigtig rart, fordi man indtil da har gået med det hele selv, og derfor er det næsten altid godt at dele det med nogen, og så kan man også kan få andres syn og meninger om sagen.
2) Stoppe på uddannelsen. Du kan også vælge at stoppe på HHX. Det er selvfølgelig noget du skal overveje, og som sagt også noget jeg vil råde dig til at snakke med en lærer eller studievejleder omkring. Fortæl hvordan du har det med studiet lige nu, hvad du oplever, tine tanker og følelser og også om dine overvejelser. Jeg kan garantere dig for, at de har mødt mange andre elever med nogle af de samme overvejelser som dig, så det kan sagtens være, at de kan give dig nogle andre vinkler på din situation, som du ikke lige havde tænkt over.
Til dit spørgsmål omkring hvordan du skal fortælle dine forældre det, vil jeg råde dig til, at fortælle nogle af de samme ting som du også har skrevet her i brevet. Vær ærlig og fortæl dem hvordan du har det lige nu med skolen. Jeg er sikker på, at de gerne vil lytte og høre hvordan du har det her en måned efter, at du er startet. Som sagt er der mange elever der vil opleve nogle af de samme ting, som du har beskrevet, og det er helt okay, at uddannelsen ikke lige var det du havde forestillet dig og at du ikke føler dig godt tilpas. Det vil dine forældre nok godt kunne forstå. Det kan også være, at de kan hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget du kan gøre for at det bliver bedre eller hjælpe dig med at finde et alternativ.
Du spørger også, om dine forældre vil være forstående over for det. Det er umiddelbart svært for mig at svare på, hvordan de vil reagere, og om det er noget de vil kunne forstå og bakke dig op i, eller om de ikke vil forstå din beslutning. Først og fremmest vil jeg råde dig til, at lufte dine tanker for dine forældre og fortælle dem, at du har fundet ud af, at uddannelsen ikke er dig alligevel, at du ikke er motiveret til at tage afsted om morgenen, at du ikke føler dig tilpas og at du også synes, at det faglige niveau er for højt til dig. Hvis du siger det til dine forældre og fortælller dem hvordan du har det i forhold til din uddannelse, dine følelser og tanker omkring den, er jeg sikker på, at I vil kunne finde frem til en løsning sammen og finde ud af, hvad du nu skal gøre.
Jeg håber, at du finder frem til den løsning der føles bedst for dig og at du kunne bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat.
De bedste hilsner fra
Gro.