onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej, jeg er en pige på 18 år. Jeg har haft sex siden jeg var omkring de 13-14 år. Jeg har haft en del sexpartnere, men jeg har aldrig haft en orgasme, og jeg er så træt af det! Jeg har dog heller aldrig haft en rigtig kæreste, så jeg har ikk rigtig haft fantastisk sex. Jeg har prøvet at onanere flere gange, men det er ikk rigtig noget jeg synes særlig godt om. Jeg ved virkelig ikk hvad jeg skal gøre, jeg snakker rimelig åbent med mine veninder om det, og flere af dem har prøvet at komme selvom de heller ikk har haft en rigtig kæreste endnu. Jeg synes ikk det er pinligt, men rigtig rigtig irriterende. Flere af mine veninder siger at jeg bare skal onanere noget mere og finde ud af hvad jeg godt kan lide, men jeg kan bare ikk særlig godt lide det. Er der nogle sikre "moves" eller noget man kan gøre for at sætte lidt gang i det? På forhånd tak for hjælpen. Kh E

Svar:
Kære E.
Tak fordi du deler dine tanker og vanskeligheder med os i Cyberhus.
Når jeg læser din mail, så kan jeg ikke lade være med at reagere på dine udtalelser om at du aldrig har haft en rigtig kæreste (men du har haft mange sexpartnere), og ikke har haft fantastisk sex, at du ikke synes onani er særligt godt, og at du ikke særligt godt kan lide det (onani). Jeg kan ikke lade være med, at spørge dig hvilke forventninger du har til sex? Jeg synes det er store krav du stiller til dig selv i forhold til, at du ikke har haft fantastisk sex.
Uden at kende dig, kommer jeg til at tænke på, om du måske har overskredet dine grænser tidligt i din seksualitet (at du har haft sex (ovenikøbet med nogen du ikke har været kærester med) i 13 -14 års alderen) - Jeg tror på, at for, at man kan opnå at have god sex, er det væsentligt, at man har sex på en måde som begge kan lide det, at begge er trygge ved det der sker, at man har tillid til hinanden og kan tale sammen om det man oplever. Når man er tryg ved og har tillid til hinanden, er sex ikke kun en agt. Sex bliver et sted hvor man kan vise hinanden sine følelser. Man kan vise sin sårbarhed, glæde, fantasi, drømme og ønsker mm. Først når og hvis man kan opnå at have den kontakt med et andet menneske, kan man slappe så meget af, som det kræver for at opnå en orgasme. Jeg synes det er godt at høre at du spørger til hvordan du kan onanere, så du måske kommer til at holde af det (for det er ret væsentligt at det er noget som er rart for dig).
Nogle "moves" som jeg kan anbefale: - allerførst tror jeg det er super godt du taler med dine veninder om det, desuden vil det være en god ide at fokusere på det der er dejligt ved onani, istedet for det du ikke kan lide. Prøv at tale med dine veninder om det! Når du onanere lærer du din krop at kende. Du finder ud af hvor det er dejligt at røre dig selv, skal der kildes, trykkes lidt hårdere, bruges olie, nulres, gnubbes el.lign! MOVES: Rent praktisk er det en god ide at starte med at du rører ved din mave, bryster, lår, inderlår. Kæler og kærtegner din krop, tænk gode tanker om din krop (det er din hele livet). Det er for at "varme" op og tænde din lyst. Når du får lyst bliver du våd i skidtet. Så lader du dine fingre kærtegne hårene, kønslæber, skedeindgangen og din klitoris. Lev dig ind i den følelse det giver dig, byg evt. din egen fantasi - Hvordan kunne du forstille dig det skulle foregå hvis helt selv bestemmer hvordan det skal være at have sex?
Jeg håber dette kan hjælpe dig. Hvis jeg rammer helt ved siden af, så skriv endelig igen. Så prøver jeg at "møde" dig igen.
De bedste hilsner Mette.