Tynd/Tyk?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en dreng på 14 år, 1.82 cm ca og vejer mellem 70 kg til 75 kg syntes selv jeg er mega tyk, men hvad syntes i, og har i evt. nogle idéer til at tabe sig nemt og hurtigt?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå, at du nemt kan blive usikker på om du er tynd, tyk eller normalvægtig, så det er rigtig dejligt at du skriver herind. Det er desværre bare næsten umuligt at bedømme ud fra højde og vægt, da man på den måde ikke tager højde for kropssammensætningen. Umiddelbart lyder det dog ikke til at du på nogen måder er tyk. Hvis du stadig er i tvivl kunne det måske være en idé at snakke med dine forældre, din læge, skolens sundhedsplejerske eller en helt anden voksen som du stoler på. Det kan være lidt grænseoverskridende at åbne op omkring at man føler sig tyk, men tror helt sikkert det vil være godt at få delt det med én.
Der er desværre ingen vej til et hurtigt vægttab. Mange af de kurer man høre om virker kun meget kort tid, da de egentlig bare få én til at tabe væske, og man ser i mange tilfælde at folk ender med at tage på efter kuren er overstået. Derfor vil mine helt konkrete råd om vægttab (og sund livsstil generelt) være, at spise sundt og varieret og dyrker 30 minutters motion om dagen. Hvad kosten angår betyder det, at spise en masse frugt og grønt, grove brødtyper, drikke vand når du er tørstig og skære ned på sukker og fast food.
Mange hilsner
Anne Marie