Tyndt hår
brevkassespørgsmål af
Lisa
12 år
hej
jeg er 12 år og hader mit hår, det er sp tyndt at det ser fedtet ud hele tiden. Jeg har altid haft virkelig tyndt hår, men jeg ved ikke hvad keg skal gøre for st få tykkere hår. Det er noget der går mig på, fordi at jeg bare gerne vil have flot hår, som ikke ser fedtet, tyndt, slattent og grimt ud

Svar:
Hej Lisa.
For mange piger (og drenge) betyder ens ens hår rigtig meget, fordi det er en stor del af ens udseende, og kan have en betydning for, hvordan man har det med sig selv.
Der kan være mange grunde til, at dit hår ser fedtet ud og er tyndt. Nogle har medfødt tyndt hår, og så kan det være svært at gøre det store, men du skriver, at det både er fedtet og slattent, så derfor kan det godt være, at der er nogle andre årsager, og dermed noget du helt konkret kan gøre. Nedenfor vil jeg skrive nogle af de typiske årsager til, at ens hår bliver, som du oplever, at dit hår er.
For mange hårprodukter
Vores hår har egentlig ikke brug for alle de hårprodukter, der findes. Det kan ødelægge hårets naturlige styrke, men udfordringen er, at når man først er begyndt, så kan det være svært at stoppe igen, fordi ens hår bliver hurtig fedtet af ikke at bruge shampoo, men det er egentlige shampooen i sig selv, som har skabt problemet. Men det kan være en idé at bruge shampoo maks hver anden dag, og så måske bare nøjes med at skylle håret de andre dage. Derudover så findes der rigtig mange hårprodukter med alt muligt skidt i, som håret ikke har brug for. Så jeg vil anbefale dig at prøve at finde nogle hårprodukter uden alt for meget parfume, parabener, silikone og hvad der ellers er i, men holde dig til mere naturlige produkter. Hvis du bruger produkter udover shampoo og balsam, så undgå at få det ned i hovedbunden, for det kan virkelig skabe fedtet hår.
Kost
Vores kost har utrolig meget at skulle sige i forhold til, hvordan vores krop har det. Mad er vores krops brændstof, så for at vores krop skal fungere ordentligt, så skal vi have ordentlig brændstof. Og når det kommer til vores hår, så har det rigtig godt af nogle gode omega 3 fedtsyre, som fed fisk, gerne 2 gange i ugen. Det kan også være en idé at tage et dagligt tilskud af fiskeolie, så du er sikre på at få de omega 3 fedtsyrer, som du har brug for. Og her skal det siges, at selvom fiskeolie kapsler er de mest populære, så svinder der rigtig meget af omega 3'en væk, fordi det skal omformes til sådan en kapsel, så jeg vil anbefale flydende fiskeolie i stedet, hvis du gerne vil tage et tilskud af det. I artiklen her kan du læse om andre fødevarer, som er særlig gode for ens hår.
Opsat hår
Hvis man har ens hår sat meget op, særligt meget stramt, så kan det være med til at ødelægge og slide håret, så det bliver mere tyndt. Så husk at have det nede en gang i mellem, hvis du har det sat meget op.
For varmt vand
For varme bade kan også være med til at ødelægge håret, fordi varmt vand dehydrerer huden. Det varme vand kan ødelægge den naturlige olieproduktion i håret, og dermed gøre, at man får mere fedtet hår.
Så jeg vil anbefale dig at prøve at undgå nogle af ovenstående ting, og gøre det modsatte, og så give det tid. For selvom du gør alt det rigtige, så kan der stadig godt gå uger før du ser en forskel. Derudover kan det være en rigtig god idé at tale med din frisør om det. De ved en hel masse om, hvad håret har brug for, og måske kender de nogle gode, naturlige produkter, som du kan bruge mod fedtet hår.
Mange hilsner Karoline