Tyk

brevkassespørgsmål

Tyk

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 1 år 1 uge siden

 Jeg er 15 år og er 169 cm høj og vejer 68 kg. Jeg føler mig meget tyk og vil meget gerne tabe mig, jeg går til en masse sport men syntes ikke det hjælper, jeg spiser heller ikke så meget. Jeg har prøvet at lade vær med at spise i nogle uger, men ved ikke om det er en god ide. Er bare rigtig ked af min krop så vil gerne at der sker noget og det er som om jeg bare ikke kan tabe mig.

Please hjælp

Svar:

Hej med dig!

Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen! Jeg kan forstå på dig, at du føler dig meget tyk, og derfor har et ønske om at tabe dig. Samtidig beskriver du også, at du ikke føler der sker noget, når du prøver at træne og spise mindre.

Jeg vil starte med at fortælle for dig, at det selvfølgelig er super hårdt at være utilfreds med sig selv og sin krop. Det er desværre noget som rigtig mange unge oplever, og det er helt naturligt. Mennesket har som instinkt et behov for at passe ind, og i vores samfund er der rigtig meget fokus på, hvilket ideal en krop bør have og hvordan den skal se ud, så hvis ens krop måske ikke helt passer ind i det ideal kan man måske få nogle tanker om, at ens krop ikke er okay, som den er. Og det kan måske føre til at nogen kan have lyst til at tabe sig og spise mindre. Det er vigtig for mig at tilføje, at alle kroppe er smukke og helt okay lige præcis som de er.

Jeg kan forstå på dig, at du faktisk ikke spiser så meget og også har prøvet at lade være med at spise i nogle uger.  Du skriver selv, at du er i tvivl om det er en god ide, og her vil jeg bare rigtig gerne gøre det helt tydeligt, at det ikke er en god ide at stoppe med at spise. Jeg tænker, at de her negative tanker omkring din krop må fylde en hel del, siden du faktisk har prøvet ikke at spise i 2 uger. Det lyder bestemt ikke rart. Jeg vil rigtig gerne opfordre dig til at dele dine tanker med nogen. Det allervigtigste man kan gøre, når noget er svært er nemlig at snakke med nogen. Det er vigtigt at du får snakket med nogen omkring at du føler dig tyk og nødsaget til at tabe dig.

Har du mon en voksen tæt på dig, som du stoler rigtig meget på? Det kunne være forældre, en lærer du er glad for eller en anden voksen du er tryg ved. Det er vigtigt for dig at kunne få lidt luft fra at gå rundt med alle de her tanker helt alene.

Husk også at du lige nu har en alder, hvor kroppen udvikler sig helt vildt, og at din krop derfor kan ændre sig helt uden at du gør noget, indenfor kort tid, ganske enkelt fordi du står lige midt i puberteten. Derfor er det vigtigt, bare at have fokus på at spise rimeligt sundt og varieret, og at bevæge sig lige som du allerede gør...og så ellers lade kroppen gøre sit arbejde med at udvikle sig. Selvom du ikke selv kan se det lige nu, så er din krop lige så dejlig som alle andres.

Del dine tanker, så du kan få lidt hjælp til at se dig selv med lidt mildere øjne.

De bedste hilsner Sara

cyberhussaras billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål