tvunget til at gå på skole
brevkassespørgsmål af
Lars
15 år
Hej.
Jeg har det problem at jeg har nu gået på efterskole i et halvt år, men jeg har bare slet ikke lyst til at gå her og vil hellere tilbage til min gamle skole.
Mine forældre lytter slet ikke til at jeg ikke kan lide at gå der. Og vil faktisk også tvinge mig til at gå der i 10. klasse (går i 9ende nu)
Kan de virkelig tvinge mig til at gå både resten af 9ende klasse og hele 10ende på en skole jeg virkelig ikke kan lide at være på?.
Jeg har virkelig prøvet alt, men de er fuldkommen ligeglad fordi de mener det er godt for mig.
Håber i kan hjælpe

Svar:
Hej Lars.
Det lyder som en rigtig svær situation, du er i. Det er vigtigt, at man er glad for den skole, man går på. Det er faktisk afgørende, for at kunne lære og udvikle sig. Så jeg kan godt forstå, at det er et stort problem for dig, at dine forældre ikke lytter til, hvad du gerne vil, og vil tvinge dig til at fortsætte på skolen.
Det er ikke helt ligetil, om dine forældre kan tvinge dig til at gå på skolen. Alle børn har undervisningspligt i Danmark, som betyder, at man har pligt til at modtage undervisning. Det er forældrene eller de voksne, der har ansvar for barnet, som skal sørge for at det sker. Så dine forældre har ansvar for, at du modtager undervisning, og hvis de vurderer, at den undervisning skal ske på efterskolen, kan man godt argumentere for, at de kan tvinge dig.
MEN! Der er også noget, der hedder Forældreansvarsloven, som handler om, at forældre altid skal agere ud fra, hvad der er det bedste for deres barn. Og hvis du ikke trives på din efterskole, så vil jeg mene, at dine forældre må finde en anden skole, du kan modtage undervisning på.
Så.. det er desværre svært at svare helt konkret på dit spørgsmål. Men i min optik er det vigtigste, at du har det godt og er glad for at gå i skole. Dine forældre har nok deres grunde til, hvorfor de synes, du skal fortsætte på efterskolen, men det er også vigtigt, at de lytter til dig. Du skriver, at de mener, at efterskolen er godt for dig. Ved du, hvorfor de synes det? Nogle gange kan forældres egne ambitioner komme til at påvirke, hvad de synes ens barn skal. Så hvis de fx selv har været glade for at gå på efterskole, kan det have betydning for, hvorfor de synes, du skal fortsætte. Men det kunne være godt at vide, hvorfor de mener, det er det bedste for dig.
Jeg synes, at det er vigtigt, at I sætter jer ned sammen og har en snak om det her. Måske du allerede har prøvet flere gange, men jeg vil anbefale at prøve igen. Og jeg vil anbefale at du lægger op til en alvorlig samtale med dem, for at de kan forstå, hvor vigtigt det her er for dig. Så for at de skal forstå alvoren vil jeg foreslå, at du spørger dem, om I kan snakke sammen en aften, hvor I ikke bliver forstyrret af noget andet, fordi der er noget vigtigt, I skal snakke om. Fordi I på forhånd er uenige, så kan det være en idé, at du starter med at sige, at det er vigtigt for dig, at du får lov at fortælle, hvordan du har det uden, at de afbryder dig. Men inden du begynder at fortælle, så spørge dem, hvorfor det er så vigtigt for dem, at du fortsætter på efterskolen og ikke på din gamle skole. Og lader dem tale ud. For så ved du bedre, om det bare er en princip, en drøm for dem, eller noget helt andet. Det er nemmere at snakke ud fra. Bagefter kan du så fortælle, hvorfor du ikke har det godt på din efterskole. Jo mere konkret du kan være, jo nemmere er det sikkert for dem at forstå. Fx du oplever ikke god undervisning, lærerne hjælper ikke, du føler dig udenfor eller hvad det nu kan være. Det er ikke nødvendigvis nemt at have sådan en samtale, for dine forældre skal have plads til at fortælle hvad de synes, ligesom du også skal have lov at fortælle. Men det er virkelig vigtigt, at I har den her samtale.
Hvis det slet ikke kan lade sig gøre med sådan en samtale, så vil jeg anbefale at du går til en anden voksen, som kan hjælpe dig med at tale med dine forældre. Måske er der en i din familie, som du taler godt med, og som også kan tale med dine forældre?
Jeg tænker også det er vigtigt, at din efterskole ved, hvordan du har det på skolen. Måske er der en lærer der, som du kan snakke med og fortælle hvordan du har det. De er også kun interesseret i, at du har det godt på skolen. Der står faktisk i Folkeskolelovens §2 stk. 3, at skole og forældre er forpligtet på at samarbejde om barnets skolegang, så hvis du ikke trives, så skal de reagere, og så skal dine forældre til en samtale om, hvordan du har det på skolen. I forhold til at fortsætte i 10. klasse, så er det også noget, de skal være indover. 10. klasse er et tilbud til elever, som har brug for at forbedre ens faglige evner, eller har brug for et ekstra år inden de tager valget om videre uddannelse. Så vidt jeg kan læse mig til, så kan man ikke bare vælge 10. klasse fordi man har lyst. Så selvom dine forældre gerne vil have du fortsætter, er det ikke kun op til dem at beslutte det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du får snakket med dine forældre, og I sammen finder en løsning, som er den bedste for dig.
Mange hilsner Pernille