Tvivlsom
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en pige på 15 år, som altid har været meget normal, måske mere slank. En dag lagde jeg mærke til at jeg har nogle røde striber på ydersiden af lårene, som nogle gange bliver hvide. Jeg er meget ked af det og er bange for hvad andre kommer til at tænke om dem. Er der ikke en creme eller olie der kan få dem til at forsvinde lidt ? Jeg træner styrketræning med fodbolden 3 gange om ugen, kan det have noget at gøre med det?

Svar:
Kære du
Det du beskriver lyder som strækmærker. Du kan prøve at søge på google og sammenligne med de mærker du har. De kommer typisk når man vokser for hurtigt til at huden kan følge med, f.eks. når man kommer i puberteten, når kvinder bliver gravide eller hvis man tager på. Du skriver, at du er slank, så det kan godt 'bare' skyldes, at du har fået former pga. pubertet, der vokser lårene nemlig ofte en del på kvinder. Under alle omstændigheder er det helt naturligt og noget som de fleste kvinder har. Du behøver derfor ikke være så bekymret for, hvad andre tænker om dem.
I forhold til at få dem væk, er der ikke nødvendigvis så meget du kan gøre. Jeg kan glæde dig med, at de typisk bliver mindre tydelige med tiden. Jeg har desværre endnu ikke hørt om et mirakelmiddel som klarer det hver gang, så vær skeptisk, hvis en creme lover at fjerne dem. Og igen, det er helt naturligt at have strækmærker og viser, at du er godt på vej til at blive en kvinde.
Venligst
Luna