Tvang af elever.
brevkassespørgsmål af
Nysgerrig elev.
14 år
Spørgsmål 1:
Alle elever på vores årgang - 8. årgang - er blevet inviteret til en gallafest, som siges at være obligatorisk. Jeg har personligt selv ikke lyst til at komme til den. Gallafesten er blevet arrangeret af skolens elevråd. Kan lærerne tvinge en til at komme til festen?
Spørgsmål 2: Når man så er kommet til festen, lyder det til, at man skal danse med en partner. Altså, det er obligatorisk at danse med en partner. Kan lærerne her svinge en til at have tæt fysisk kontakt med en anden person?
Kan en lærer altså tvinge en elev til at gøre de her ting?
Vh. En nysgerrig person.

Svar:
Hej med dig!
Det er to virkelige gode spørgsmål, du er kommet med, og jeg må efter meget søgen erkende, at jeg desværre ikke har kunnet finde et klart svar til dig.
I forhold til det her med festen, så er det, jeg har kunnet finde ud af, at noget af undervisningen i folkeskolen må gives i form af ekskursioner og lejrskoler. Der står ikke noget om andre arrangementer, såsom en gallafest men jeg tænker, at det måske er en mulighed, hvis den på en eller anden måde knytter sig til jeres undervisning, og hvis der bliver brugt undervisningstimer på festen. Hvis dette er tilfældet, så går jeg ud fra, at den faktisk kan være obligatorisk ligesom andet undervisning. Hvis den ikke tæller for undervisning, så er det mit bedste bud, at den ikke kan er obligatorisk, men måske at lærerne bare virkelig synes, at I alle skal komme.
I forhold til det med at danse med en anden, så tænker jeg, at det måske er lidt en gråzone, for på en måde så har man undervisningspligt, hvilket vil sige, at man skal deltage i undervisningen, men jeg er usikker på, hvordan man vurderer, hvornår man faktisk deltager. Om det f.eks. er nok, at du er der og måske danser men bare ikke lige med en anden person.
Da jeg desværre ikke kan give dig et klart svar, så er mit bedste råd til dig at tage en snak med enten dine forældre eller måske en af dine lærere, så du kan spørge dem og eventuelt forklare dem, hvordan det kan være, at du ikke har lyst til at deltage. Derudover så tænker jeg også, at du måske kan prøve at snakke med dine klassekammerater om, hvordan I kan sikre jer, at I får en god aften, selvom det måske ikke lige er det, I har allermest lyst til. Tit kan selv de ting, man gider allermindst, blive til enormt sjove stunder, hvis man har sine venner omkring sig og prøver at få det bedste ud af det! Hvem ved, måske det kan blive en af de aftener, som du vil tænke tilbage på om 15 år, som et af de bedste minder med dine venner, hvis du giver det en chance.
Jeg er ked af, at jeg ikke kunne kommet med et klarere svar, men jeg håber alligevel, at du føler dig hjulpet lidt på vej. Held og lykke med det hele!
Hilsen Amanda