Tusind tak

brevkassespørgsmål

Tusind tak

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej Claus, nu er det et stykke tid siden jeg har skrevet herinde, skrev vist d.11.11.2010. Jeg ville bare takke dig enormt meget for de gode råd du gav mig. Siden december 2010, har jeg trænet 3-4 gange om ugen. Det der bare er lidt galt er mit forhold til usund mad(ps. Jeg er slet ikke overvægtig) men ellers har jeg ikke drukket sodavand i VIRKELIG lang tid(2 år). Har du gode råd til hvordan jeg kan skære mit usunde madforbrug ned. Men ellers vil jeg igen sige tusind tak, og det er virkelig dejligt at der er sådan nogle søde mennesker som jer som gerne vil hjælpe os unge.

Svar:

Hej igen,

Og velbekommen. Det er super fedt at høre, at du føler du har kunnet bruge de råd du har fået og at du er godt på vej. Det er sjældent vi får svar på hvordan det er gået jer der skriver og spørger, så det er skønt at høre om. Det takker jeg for :-)

Og hvor er det dejligt, at du ikke har drukket sodavand så længe. Selvom du måske ikke kan se det på din krop, da du jo ikke er overvægtig, har du gjort dig selv, din krop og ikke mindst dine tænder, en kæmpe tjeneste. Det vil du kun blive endnu mere glad for i fremtiden. Super flot!

Med hensyn til dit "usunde madforbrug", er det lidt svært for mig at svare konkret, fordi du ikke skriver hvad det er du syntes der er usundt ved det. Jeg kan heller ikke helt læse ud af dit spørgsmål, om du vil det usunde madforbrug til livs, fordi du vil tabe dig (hvilket det jo slet ikke lyder til at du har brug for) eller fordi du bare vil leve sundt.

Men overordnet kan jeg sige følgende.

Da du ikke er overvægtig, er det selvfølgelig ikke lige meget hvad du propper i munden, men du behøver ikke have ligeså stort fokus på det, som andre der har lidt mere på sidebenene. For at bevare din normale vægt, skal du blot fortsætte det gode arbejde med din træning og ellers spise efter hvad sundhedsstyrelsen anbefaler. Linket fører dig til deres hjemmeside om ernæring og de 8 kostråd.

At bryde et mønster med fx for meget slik, pizza og andet usund mad, kræver at man for det første er indstillet på at ændre sine vaner og for det andet, at man har noget at sætte i stedet for. Det nytter ikke at udelukke det usunde mad, hvis man ikke har noget andet som man syntes er lækkert - men sundt - at sætte i stedet. Man vil med tiden falde i og tilbage til sit gamle forbrug.

Min anbefaling til dig er, at du snakker med din læge om dine tanker og dine ønsker, omkring det at slippe de usunde madvaner. Nogle læger kan stille en kostvejleder til rådighed (gratis). Ellers kan han eller hun måske hjælpe dig gennem samtaler over et par konsultationer, eller han (hun) kan guide dig videre.

Et andet alternativ er, at du kontakter en diætist, kostvejleder eller sundhedscoach (ja, kært barn har mange navne). De er oftest ikke dækket af sygesikringen, hvorfor det kan koste noget. Men de kan i hvertfald hjælpe dig og har netop fokus på at skabe et holdbart grundlag og ikke på kortere eller længerevarende kure af forskellig slags.

Jeg håber du kan komme lidt videre nu og ønsker dig pøj pøj med træningen. Fortsæt det gode arbejde :-)

Claus