Træningen virker!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Heej. Jeg er en pige på 15 der er begyndt at få en lille delle på maven, og den skal væk ! Så begyndte på nogle mavebøjninger for lidt over 2 uger siden. Jeg tager ca. 30 alm. mavebøjninger, og 60 skrå armbøjninger (3o til hver side) og så 10 af en anden slags som jeg ikke ved hvad hedder + nogle gange 10-15 armbøjninger, om dagen. Jeg synes allerede jeg kan mærke forskel: det er blevet nemmere at lave øvelserne, og jeg kan mærke at musklerne er blevet "strammere" .. Kan det passe allerede ? Hvor længe tager det inden man kan se forskel ? Og laver jeg egentlig nok ? Bør jeg sætte dem op ? Det skal lige siges, at i starten var det noget færre: 15 af hver ca. På forhånd tak !

Svar:
Hej du!
Du er godt nok frisk, sådan at kaste dig ud i at komme dellen til livs :-)Hvis du har trænet som du beskriver i to uger, så kan det godt passe at du kan mærke forskel i muskelmassen. Men det er dig selv som kender din krop bedst, derfor er du også den bedste til at vurdere om maven er blevet mere stram og flad.Det er forskelligt hvor lang tid der går inden man kan se en forskel. Det kommer an på hvor meget energi man ligger i øvelserne. Hvis du laver mavebøjninger giver det mere hvis man når helt op at sidde, end hvis man ”blot” løfter skuldrene fra jorden. Derfor mener jeg også at 30 mavebøjninger er helt fint til dig. bare du passer på din krop så den ikke bliver overbelastet og skadet.God træning :-)
Vh Iben