Trykken/smerter i underlivet

brevkassespørgsmål

Trykken/smerter i underlivet

brevkassespørgsmål af
Alberte
19 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej lægebrevkasse I fredags havde min kæreste og jeg sex hvor kondomet sprang og han kom inden i mig. Fredag samme aften tog jeg en fortrydelsespille ca 1 1/2 time efter samlejet. Om søndagen begynder jeg at bløde da jeg går på toiletet og det blødte også lidt mandag. Jeg har sådan en trykken i underlivet. Er det i forbindelse med at jeg også bløder at det gør ondt. Altså jeg bliver helt nervøs for at det ikke går væk. Kan stadig mærke det i dag tirsdag. Det gør ikke voldsomt ondt eller er der hele tiden men det er der og jeg kan mærke at det trykker nogen gange. Min kæreste blev i sommers behandlet for klamydia. Men jeg kiggede på nettet og der stod at man godt kunne have ondt i maven og pletbløde. Så nu er jeg bange for at jeg har fået klamydia. Kan jeg have fået det? Og hvad nu hvis jeg er gravid? Har jeg nogen grund til bekymring. Jeg bliver altså virkelig bange. Håber på lidt hurtigt svar... og vi har forresten altid brugt kondom

Svar:

Hej Alberte

Det er rigtig godt at du skriver. Jeg kan godt forstå du er urolig, og tænker som du gør. Du har taget fortrydelsespillen 1.5 time efter samlejet, så derfor vil du næsten med garanti ikke være gravid. Pletblødninger efter fortrydelsespiller er helt normalt, og det samme murren i underlivet. Det kan eventuelt også være din mensturation som er kommet - den kan godt godt blive lidt uregelmæssig efter en fortrydelsespille.

Du nævner også en frygt for at have klamydia, hvilket jeg godt kan forstå du tænker.  Hvis din kæreste blev behandlet for det i sommers (fik du også en pille? Ofte får partneren også en kur) og i altid har brugt kondom, så er det usandsynligt at du har klamydia.

Jeg tror ikke at du er gravid eller har klamydia med det du præsenterer for mig. Jeg tror det er en reaktion på fortrydelsespillen, som muligvis er blevet forstærket af frygten for sygdom og graviditet.

Du skal dog reagerer på hvad din krop fortæller dig. Hvis du bliver ved med at have ondt i maven og have pletblødninger så skal du kontakte din egen læge.

God bedring!:)
Sebastian

SebastianUs billede
Sebastian har svaret på dette spørgsmål