Drukning kombineret med alkohol?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Ville man kunne dø hvis man sprang i vandet, ved temperatur omkring frysepunktet med alkohol i kroppen? Vel og mærke inden det bliver for varmt. Med henblik på selvmord. Jeg ved at man ville få en hjerneskade hvis man overlever. Men hvad er sandsyligheden for man ikke overlever. Og hvor lang tid ville der gå inden man mister bevistheden og besvimer? Jeg går ud fra at man besvimer grundet lav kropstemperatur (hypotermi) og nedkøling og derefter får hjertestop og dør. Hvad ville konsekvenserne kunne være hvis man overlever en drukning udover en hjerneskade? Jeg synes nemlig ikke jeg ved nok og noget jeg kan læse mig til. Lad være med at opfordre mig til at søge hjælp. Jeg har været i psykiatrien i mange år og selvmordsforsøg har jeg haft utallige af. Jeg kan ikke bruge det til noget så jeg frabeder mig opfordringer og numre på diverse rådgivninger samt at kontakte læge. Jeg har jævnligt forsøgt selvmord gennem fire år så jeg ved hvad jeg har med at gøre. Dette er kun højttænkning da jeg gerne vil blive klogere omkring drukning og da jeg ikke er død endnu overvejer jeg at ændre taktik. Derfor søger jeg mere konkrete svar end at jeg bare skal tale med nogen.

Svar:
Kære du
Det er et meget konkret spørgsmål du stiller. Jeg synes det er fedt at du er så direkte om hvad du ønsker, og er tydelig omkring hvad du ikke ønsker.
Jeg vil tillade mig at være lige så klar i spyttet. Jeg kan selvfølgelig ikke give dig det svar du ønsker. Det tænker jeg også godt du vidste da du skrev.
Jeg har fuldt ud respekt for dit standpunkt. Det lyder som om du allerede har en bred kontaktflade til mange rådgivnings- og hjælpetilbud. Selvmordstanker, og de tanker og følelser der ligger til grund for ønsket om at dø, kan være voldsomt komplekse. Derfor er det desværre heller ikke usædvanligt, at kampen mod tankerne er lang, og kan virke uoverskuelig og uovervindelig.
Det må være hårdt, ikke at opleve fremgang efter mange år. Jeg kan godt forstå, hvis du er træt. For nogle går der desværre mange år, før der lige så stille sker en ændring. Men jeg ved at ændringen kan ske. Jeg ved det fordi jeg har set det. Jeg har set mennesker flytte dig efter mange år med selvmordstanker og mange mange selvmordsforsøg.
Jeg møder mennesker der lever et godt liv i dag, som aldrig kunne have forestillet sig sådan et liv, for bare et eller to år siden. Mennesker der var overbeviste om at der kun var døden tilbage.
Jeg vil ikke give dig en masse konkrete henvisninger. Jeg kan læse du nok kender dem i forvejen. Jeg har respekt for din holdning. Den tager udgangspunkt i de erfaringer ud har haft med hjælp og behandling indtil nu.
Husk at dine erfaringer ikke siger noget om fremtiden. At det ikke har gjort en positiv forskel for dig indtil nu, er ikke det samme som at det ikke kan ændre sig. Du kan altid vælge døden. I morgen, om en måned, et år eller 10 år. Det er altid en mulighed der ligger til rådighed. Så længe du fortsat er her, har du også andre muligheder.
Jeg ønsker for dig, og håber, at du vil fortsætte med at holde døren på klem, for en anden mulighed end døden. Så længe du er så fokuseret på mørket, vil du have svært ved at se lyset. Men det er der. Også dit lys, og din mulighed for et anderledes liv.
Mange hilsner
Niels-Christian