Tror hun er sammen med en anden
brevkassespørgsmål af
Emil
13 år
Hej Cyberhus. Mit navn er Emil og er 13 år. Jeg har tidligere skrevet til jer omkring en pige der kunne og at jeg også godt kunne lide hende. Sagen er den at hun få dage efter skrev til mig at hun ikke længere havde et crush på mig. Efterfølgende begyndte hun at tage til noget der hedder isdisko hvor man for det meste skøjter rundt og kysser med andre. Jeg syntes selvfølgelig at det var virkelig nederen og jeg kunne ikke komme mig over hende. Nu har min bedsteven (so jeg fortæller alt til) hørt at hun har fået en kæreste. Og ja jeg ved godt at det måske er lidt tideligt at tænke på sådan nogle kærligheds ting men jeg kan bare så godt lide hende men jeg kan intet gøre. Dette har så ledet til at jeg går og har det rigtigt dårligt derhjemme og jeg kan ikke komme på andre tanker. Håber at i kan hjælpe Hilsen Emil.

Svar:
Hej Emil.
Tak for dit brev. Det lyder ikke som en særlig sjov situation du står i lige nu, fordi du stadig tænker meget på den pige du er vild med, også selvom hun har fået en kæreste. Det er altid hårdt når ens følelser for en man er vild med ikke bliver gengældt, og hvis man får knust sit hjerte. Så jeg kan godt forstå, at du går rundt og har det dårligt. Det må være svært, at du slet ikke kan tænke på andet end hende lige nu.
Selvom jeres forhold måske ikke var så seriøst igen, er der ikke noget at sige til, at du har fået det dårligt efter at hun ikke længere har et crush på dig og begyndte at tage til isdisko og nu også har fået en kæreste. Kærlighed og forelskelse kan både være virkelig skønt, men det kan omvendt også være rigtig svært og gøre en ked af det. Når man har de gode følelser i kroppen kan det nærmest føles som om man har en sværm af sommerfugle der flyver rundt indeni, når man ser eller er sammen med den person man er vild med. Men samtidig kan kærlighed og forelskelse også være svært at finde rundt i og gøre en usikker og trist. Og alle følelserne er helt normale, og det er helt okay at være ulykkeligt forelsket, også selvom det kan være virkelig nederen.
Du skriver, at du intet kan gøre for at komme dig over hende. Her er et par råd til, hvad du kan prøve at gøre. Først og fremmest skal du give dig selv lov til at være ked af det. Det er helt okay at være ked af det og som tiden går, vil du helt sikkert få det bedre og det hele vil blive lidt nemmere. Du kan også prøve at snakke med nogen om, hvordan du har det. Du skriver, at du har din bedste ven, som du fortæller alt til. Det lyder rigtig dejligt, at I har et så godt venskab, hvor I kan sige alt til hinanden. Det kan være, at du kan fortælle din bedste ven, hvordan du har det lige nu? Det hjælper altid at dele sine tanker med andre. Hvis du får sagt højt, at du ikke har det så godt, kan det nogen gange være en hjælp i sig selv at sige det. Det kan være også være at der er en fra din familie eller en anden som du har lyst til at fortælle det til og snakke med det om. De kan lytte til dig og måske endda fortælle, hvordan de selv er kommet igennem noget lignende. De fleste kender til at have været vild med en som ikke gengældte ens følelser og de fleste har også prøvet at få knust sit hjerte.
Og husk, at en eller anden dag vil skyerne lette og så vil du komme på andre tanker igen og få det bedre!
Jeg håber, at det kan hjælpe lidt og at du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
Gro.