Tror det er slut
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg ved ikke, om jeg er mærkelig, men jeg har en kæreste, som jeg troede jeg elskede. Nu føler jeg bare, at jeg bliver irriteret på ham over alt muligt. Han gør ikke noget galt, men jeg får bare lyst til at være alene hele tiden. Jeg har ikke lyst til at svare på hans beskeder, og jeg føler mig presset, når han vil være sammen. Er det normalt at føle sådan, selvom man stadig holder af personen?

Svar:
Kære du,
Hvor er det stærkt, at du skriver. Det lyder som om, du går med en masse tanker og måske en følelse af forvirring – og det giver så god mening.
Det du oplever, er faktisk ret almindeligt. Mange unge fortæller om, hvordan deres følelser i et forhold kan ændre sig. Nogle gange bliver man irriteret uden at vide hvorfor, eller har bare brug for at være alene – også selvom man stadig holder af den anden. Det gør dig ikke forkert, det gør dig menneskelig.
Når du skriver, at du ikke har lyst til at svare på beskeder eller føler dig presset, får jeg en fornemmelse af, at du måske har brug for mere plads. Din krop fortæller dig noget. Det er en måde, dit indre prøver at sige: “Stop op og mærk efter.” Det er helt okay at få den følelse.
Hvad kan du gøre?
• Mærk efter hvad har du brug for lige nu – mere ro, frihed eller bare tid til dig selv?
• Vær ærlig overfor din kæreste. Du kan sige, at du er lidt i tvivl og har brug for lidt luft. Det er helt fair.
• Tag dig tid, fordi du behøver ikke at finde svar lige nu. Du må gerne være i tvivl.
At skrive her viser, at du passer på dig selv og prøver at forstå, hvad der sker indeni. Det er et vigtigt skridt – og det viser, at du rummer meget mere end bare de her svære følelser.
Du er ikke alene – og det kan godt blive lettere.
De varmeste tanker
Samara fra Cyberhus