Mine rettigheder som 17 årig
brevkassespørgsmål af
Mihcela
17 år
Hej jeg er en pige på 17 år.. jeg har et par gamle forældre på sådan ca 60-63 år. Mit problem er at jeg har en kæreste jeg gerne vil være sammen med i weekenden men jeg har en hund jeg skal gå tur med, hvor så jeg spørger min mor om jeg ikke bare kan komme hjem og gå med ham og så tage afsted igen hvor efter jeg får et klart nej hvor på jeg så spørger hende hvorfor jeg så ikke må tage tilbage til ham, hvor jeg får svaret at hun nok skulle sørge for at jeg kunne være beskæftiget med noget resten af weekenden. Hvilket jeg sket ikke syntes er fair, for ingen af mine veninder eller venner kan være sammen og syntes ikke det fair jeg skal blive hjemme pga en hund... er Der noget jeg kan gøre, kan jeg tage til komunen for at få flere rettigheder.
MVH pigen som ikke ved hvad hun skal gøre

Svar:
Hej,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er træt af, at din mor skal bestemme over, om du må besøge din kæreste eller ej. Forældre kan være noget så irriterende og unfair, uanset om de er gamle eller unge. Det er jeg sikker på, at alle teenagere oplever på ét eller andet tidspunkt og måske endda ofte. Når man som i dit tilfælde har en kæreste, vil man selvfølgelig gerne være rigtig meget sammen og ses, og det kan være super frustrerende at få et nej.
Når man er under 18 år, er det ens forældre, som bestemmer over en. De har ansvar for at passe på dig og sørge for, at du har det godt. Kommunen kan desværre ikke give dig flere rettigheder lige i forhold til den her situation, hvor din mor har sagt nej til, at du må besøge din kæreste hele weekenden. Man kan kontakte kommunen, hvis ens forældre ikke kan drage omsorg for en eller man af andre årsager ikke trives derhjemme.
Forældre kan være svære at forstå, og også de valg, de træffer på ens vegne. Der kan være mange grunde til, at din mor ikke synes, at du skal være sammen med din kæreste i weekenden, og det lyder ikke som om, hun egentlig helt har fortalt dig hvorfor. Derfor tænker jeg, at det kunne være en god idé at få forklaret, at du synes det er unfair, og så spørge hende, hvordan det kan være, at hun siger, som hun gør. Hvis det er svært at få det sagt, kan du overveje at skrive et brev. Nogle gange er det lettere at få fortalt, hvordan man har det på dén måde. Det lyder som om, du har prøvet at imødekomme din mor ved at sige, at du nok skal komme hjem og lufte din hund. Nu hvor du har en kæreste, kan det være, at I skal have lavet nogle nye klare aftaler for, hvordan det skal gøres, når du gerne vil besøge din kæreste i weekenderne, og her kunne et forslag være også at drage din far med ind i snakken. Måske ser han på en anden måde eller mere fra din side og kan hjælpe dig med at få din mor til at forstå din situation.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Jeanette