Tredje hjul
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg har et problem. Jeg føler mig virkelig udenfor og føler jeg er blevet erstattet fordi min bedste ven har fået en kæreste, han har næsten ikke tid til mig mere og han snakker kun med hende nu, han snakker næsten ikke med mig mere. Men når han så gør snakker han om hende, det er helt fint men jeg er bare misundelig fordi der er ikke en eneste pige der har fundet mig attraktiv i 3 år. Eller jo men det er kun piger på snapchat som ikke har mødt mig i virkeligheden og det får mig bare til at tænke på om jeg er irriterende at være sammen med fordi jeg har kunnet lide 3-5 piger og de har bare ikke kunnet lide mig tilbage. Jeg er bare træt og mit liv er virkelig kedeligt, der er intet der er sjovt mere, men jeg har heller ikke lyst til at dø fordi min familie ville blive ked af det og vil gerne selv leve videre men det er svært fordi det føltes som om jeg har et hul i mit bryst og jeg har aldrig været specielt god til noget som helst.
Kan ikke se hvordan i kan svare på det her men havde det bare som om jeg skulle sige det til nogen

Svar:
Kæreste dig.
Det er rigtig godt, at du skriver, og jeg forstår udmærket behovet for simpelthen bare at få sagt til nogen, hvordan man har det. Det kan føles som om, det æder én op indefra, hvis man bærer rundt på det hele selv i for lang tid.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at du ikke er den første eller sidste, der har de her tanker og følelser. Og jeg er absolut heller ikke i tvivl om, at du er rigtig glad på din vens vegne. Selvfølgelig vil du ham det bedste, men det er helt normalt at føle en snert af misundelse, når man måske også selv ville ønske, at man havde en kæreste. Vi sammenligner os alle konstant med folk omkring os, det er med til at skabe en selvopfattelse af hvem vi er selv og i forhold til andre. Vi har også alle nogle usikkerheder om os selv, som vi kan føle andre er meget bedre til. Så når du ser din bedste ven have held i kærligheden, som du selv har det lidt svært med, så er det klart, at det sætter gang i en masse negative tanker og usikkerheder. Negative tanker spreder sig lynhurtigt fra at handle om én ting, til at handle om helt vildt mange ting og alting. Pludselig går man fra tanker om, at man ville ønske man havde en kæreste, til at tænke at ens liv generelt er træls. Selvom det er normalt at have sådan nogle tanker til tider, så tror jeg, det er rigtig vigtigt, at du bliver bevidst om dem og forsøger at stoppe dem. Du har masser af år at møde piger og få kærester, og bare fordi der ikke er en lige nu, betyder det ikke, at der er noget galt med dig.
Jeg kan sagtens forstå, at du føler dig alene og lidt efterladt af din ven. Det tænker jeg, kunne være en rigtig god idé at snakke med ham om. Simpelthen få sagt højt, at du savner ham og jeres venskab. Måske du endda kan snakke med ham om din misundelse? Måske han også kender til det, og måske han har nogle råd til, hvordan du håndterer det. Du er helt sikkert ikke den eneste, der føler sådan her i perioder, og det kan være rigtig rart at indse og snakke med sine venner om det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og så ønsker jeg dig al held og lykke. Kom endelig forbi chatten til en snak, hvis du får lyst.
Sophie