Trans

brevkassespørgsmål

Trans

brevkassespørgsmål af
Night
14 år
Oprettet 4 år 9 måneder siden

Hey Night igen. nok 3 gang jeg skriver ahaha. Nå men til mit spørgsmål

så jeg er født pige men føler mig ikke rigtigt som en pige. Jeg har altid følt mig anderledes og forkert. Jeg tror jeg måske er en dreng men altså jeg er ikke helt sikker for jeg er nogle gange meget feminin i udtrykket, det skal lige siges jeg er panseksuel så det kan have noget med sagen at gøre. Men det er virkeligt forvirrende for jeg føler mig forkert i den her krop, den kvindekrop jeg er ved at få kan jeg ikke fordrage. Jeg klæder mig i drengetøj, bogstaveligtalt det er købt i mandebutikker og sådan noget. Jeg har kort hår og opfører mig meget som en dreng, specielt online for det er der hvor jeg føler mig mere som mig selv. Jeg går også i lidt for stramme sportstoppe for at få trykket mit bryst mere fladt og jeg har også på en måde lavet min egen binder og når jeg har den på og virkelig ligner en dreng føler jeg mig bedere tilpas. Jeg har også fortalt min bedste veninde om det her og vi har et drengenavn til mig og når hun kalder mig det føler jeg mig meget bedere tilpas og når vi er alene og hun kalder mig en dreng og sådan hat jeg det så meget bedere og jeg er generelt gladere som dreng og hun siger også hun kan se og mærke på mig jeg er gladere sådan.

Kender i/du måske nogle gode steder, der ikke er LGBT Danmark, hvor man kan få hjælp til at finde ud af sådan noget eller nogle måder man kan finde ud af det på?

please kom hurtigt med et svar, jeg har virkelig brug for det for det her fylder så forfærdeligt meget i min hverdag og kan med lethed være en del af det der holder mig oppe om natten.

Og nu når jeg alligevel skriver kan jeg lige så godt stille et lille spørgsmål.

Jeg får virkeligt lidt søvn om natten (sådna har det været den sidste måneds tid) og jeg går i seng klokken 21 og får lov til at læse (en rigtig bog) indtil 21.30 men jeg har svært ved at falde i søvn pga alt for mange tanker der suser rundt i mit hovede eks. det med mit køn men også meget andet. Det ender tit med at jeg midt om natten tyr til min telefon for st skrive med nogle internetvenner fra udlandet og snakker om hvad der fylder i mit hovede og nogle nætter for jeg mindre end 4 timers søvn pga alle de tanker. Nej jeg kommer ikke til at tage sovepiller eller sådan noget. Nej mine forældre kender ikke til mit søvnmangel. Og jeg kan sagtens koncentrere mig i skolen med kun nogle får timers søvn.

Har i/du nogle ideer til hvordan jeg kan have det lettere med at falde i søvn? Nej jeg kommer ikke til at skrive dagbog for det hjælper ikke (gjorde det for nogle år siden)

-Night

Svar:

Kære Night

Det var mig, som svarede på dit tidligere brevkassespørgsmål, hvor jeg bl.a. henviste dig til LGBT Danmark, og jeg er ked af, hvis det ikke har været den hjælp eller oplevelse, som du søgte. Du efterspørger nu nogle andre steder end LGBT Danmark, og jeg vil forsøge at nævne alle dem, jeg kan finde og komme i tanke om:

Den første mulighed jeg kommer på er foreningen Transpersoner i Danmark (TiD), som lidt mere er en social forening, hvor man kan mødes og tale med andre, som også måske enten er transkønnede eller som ligesom dig er i processen af at finde ud af, om det er deres sandhed.

En anden mulighed er foreningen Danmarks Transkønnede, som er en forening, man kan melde sig ind i, hvor der ligeledes er plads til både dem, som er helt sikre og dem som stadig er lidt i tvivl. De har også en Facebookside

En tredje mulighed udspringer af LGBT Danmark, men det hedder Aura og er specfikt for unge under 25 som f.eks. er i tvivl om kønsidentitet. De har arrangementer ret ofte, hvor man kan møde jævnaldrende, og det kunne måske også være en mulighed.

En fjerde mulighed er også at tage kontakt til LGBT Danmark og høre om de har kendskab til nogle foreninger, grupper eller lignende for transkønnede, som kunne være interessante for dig.

Jeg håber, at der er én af de her muligheder, som du kunne have mod på. Ellers er du jo meget velkommen til at skrive herind igen eller i brevkassen.

I forhold til dit andet spørgsmål omkring det her med søvn om natten, så tænker jeg om det kan være en mulighed at finde noget roligt musik at lytte til? Det kan være musik med eller uden tekst, alt efter hvad du har det bedst med. For andre kan det også hjælpe at lave vejtrækningsøvelser, hvilket måske også kunne være en mulighed? Det kan man f.eks. finde på youtube eller på google, og man kan også finde mange gode apps, som kan guide én. Jeg tænker, at du tydeligvis er opmærksom på andre gode råd i forhold til søvn, såsom at have en fast aftenrutine, hvor man ikke kigger på sin skærm og sådan, så jeg tænker, at det handler om at finde noget, som fylder nok i hovedet til at tankerne ikke kommer, men som samtidig ikke fylder nok til at holde dig vågen, og jeg håber, at mine forslag måske kan være det, som gør forskellen for dig.

Jeg sender gode tanker din vej.

De bedste hilsner

Amanda

Amandas billede
Amanda fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål