Træt af singlelivet
brevkassespørgsmål af
A
21 år
Hej Cyberhus
Nu har jeg været single i lidt over 2,5 år og har derfor rigtig meget lyst til at finde kærligheden igen. Problemet er bare, at jeg føler mig alt for kræsen. Jeg har meget nemt ved hurtigt at bedømme, om en fyr er min type og er derfor også meget hurtig til at ‘smide en fyr væk’, inden jeg overhovedet har lært ham ordentligt at kende. Det er næsten som om, at fyren skal være helt perfekt og alt bare skal spille, før jeg er interesseret i en - men det er jo selvfølgelig nærmest umuligt.
Hvordan lærer jeg at være mere åben over for andre fyre? Og hvordan kan jeg undgå at være så sindssygt kræsen? Det irriterer mig rigtig meget.
Mvh. anonym

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev. Singlelivet kan være både skønt og frustrerende. Det lyder dejligt, at du har lyst til at prøve dig med kærligheden igen, også selvom det kan være en udfordring. Jeg kan godt forstå, at du tænker over, om du mon er for kræsen, og hvordan du kan blive mere åben. Jeg vil forsøge at give dig lidt tanker med på vejen.
Først og fremmest tror jeg faktisk ikke, at du er kræsen. For nogen er det sværere at blive forelsket end for andre, og det er der ikke noget galt med. Det er helt okay at vide, hvad man gerne vil have, og også at gå efter det. Det betyder ikke, at man ikke kan blive overrasket en dag og måske falde for én, som man ikke troede var ens type. Man kan altså godt både være målrettet i det man selv gør, og have et åbent sind for, hvad end der måtte opstå. Det kan være problematisk og ende med at spænde ben for dig, hvis det er sådan, at du har en decideret tjekliste med mere eller mindre urimelige krav for en fremtidig kæreste at leve op til. Det ender ofte med, at man går i fejlfinder-mode og indser at ingen er perfekte, mens alle bliver dømt ude.
Når man siger, at man er "for kræsen" hentyder det til, at der er et problem hos dig. At det er dig, der skal justere på dine forventninger eller ikke være så besværlig. Måske kunne du bruge ordet "konkret" i stedet for, og tænke at du skal prøve at være så konkret som muligt. Det handler ikke om bare at finde en kæreste, men at finde en kæreste som du er vild med, og som du har lyst til at være sammen med. Du kan prøve at bruge lidt tid på at blive konkret. Du kan tænke over, hvad der er allervigtigst for dig hos en kæreste? Måske fokusere på 2 eller 3 ting. Og husk på at der er nogle ting, som kan ændre sig hos den anden og nogle ting, som ikke så godt kan. Hvad for nogle sko, han har på, eller hvor ren hans lejlighed er, er ting der kan ændre sig. Hans værdier, væremåde og karakter er ikke sådan lige at ændre på. Måske skal du have fat på nogle af de "indre" ting fremfor de ydre. Og give en chance til en, som måske opfylder nogen eller den vigtigste af dine prioriteter. Udseendet kan også være vigtigt for nogen, men tiltrækning kan også udvikles over tid, når man lærer den anden at kende.
Du skriver, at det irriterer dig, at du er meget konkret omkring, hvad du leder efter i en kæreste. Hvis du gerne vil prøve at være mere åben, kan du tænke over, hvordan du kan dømme nogen ude, før de egentlig har fået en chance? Ved du, hvad du dømmer ude? Det kan være, at det faktisk er den fyr med den væremåde, som du har ledt efter, men at han ikke har fået chancen for at åbne op og vise dig det. På den anden side giver du heller ikke en potentiel fyr mulighed for at lære dig at kende og se, om han er interesseret. Det er ærgerligt at spænde ben for sig selv på den måde. Igen tror jeg, at du vil komme langt hvis du bruger noget tid på at tænke over, hvad der virkelig er vigtigt for dig, og hvordan du prioriterer de ting hos en fyr. Ofte når man er meget konkret på dates, vil man hurtigt have en fornemmelse af om en fyr er dømt ude - igen får han ikke en reel chance. Du kan øve dig i at bruge lidt mere tid på at mærke efter om du kunne være interesseret og give ham en chance for at vise, hvem han er - plus at du får mulighed for at vise, hvem du er.
På diverse dating apps er søgningen baseret ekstremt meget på udseende. Det kan være svært at møde nogen i den virkelige verden (især lige nu), men hvis du bruger dating apps og er kørt surt i det eller oplever, at det gør dig endnu mere konkret og til en fejlfinder, er det måske på tide at skifte strategi. Løft blikket fra telefonen og smil til den næste søde fyr du ser.
Jeg håber, at mit svar kan give dig nogle nye tanker og forhåbentlig lidt ny energi i din søgen efter en kæreste. Jeg ønsker dig alt det bedste og held og lykke med det.
Varme hilsner
Jeanette