Træt af at bo i plejefamile - flytte?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg har boet i plejefamile i snart 7 år, og er pænt træt af det. Jeg har stukket af flere gange, og prøvet på selvmord endnu flere gange.. jeg har det enlig af helvede til. Jeg har en veninde som også bor i pleje som har det ligesom mig. Vi har snakket om at flytte sammen, væk fra den by vi bor i nu og starte på en frisk. Men vi ved at det vil vi aldrig få lov til, så planen er at stikke af.. og aldrig vende tilbage til hvor vi bor nu. derfor har jeg brug for hjælp? kan man som 15 snart 16 årig plejebarn godt få lov til at flytte i lejlighed med veninden.. og findes der nogle steder hvor der er ungdoms boligere til det formål? vi har bare brug for at komme væk.. please giv et svar på hvad du ville gøre hvis det var dig..

Svar:
Hej
Det er da surt, at du er så træt af at bo i din plejefamilie ...
Det, du skal gøre, er at kontakte din sagsbehandler og fortælle ham/hende, hvordan du har det det, og at du ønsker at flytte.
Husk at sige, at du gerne vil væk fra den by, du bor i, og fortæl hvorfor du vil det. Der findes ungdomspensioner, man kan bo i, når man er 15 år. Det er bare ikke alle steder i Danmark, at det hedder ungdomspensioner, så det kan også hedde noget andet, men det, man kan lære der, er at bo selv - det er en form for efterværn, men din sagsbehandler ved - eller kan undersøge - hvilke muligheder, der er der, hvor du bor, eller gerne vil bo.
Din veninde skal også snakke med hendes sagbehandler om, at hun ønsker at flytte ... Om I så kan flytte sammen, det er ikke til at sige, men I kan jo foreslå det, evt. på samme ungdomspension ... Måske synes de, at det er en god ide, måske synes de, at det er en dårlig ide ... Men lige meget hvad, så bed om at få forklaret, hvorfor de synes det, de gør ... For det, der er allervigtigst, er, at du/I forstår, hvorfor de beslutninger, der bliver taget, netop ser ud, som de gør.
Kommunen har pligt til at høre på det, du siger, og de skal tage det med i deres belutninger, men de skal ikke følge det. I sidste ende er det dem, der bestemmer ... Du skal bare huske, at du skal have alle de afgørelser, de kommer med, på skrift, for når du får dem på skrift, så har du fire uger til at klage over det, de foreslår. Måske er du heldig at få ret i din klage ...
Hvis det kommer til, at du skal klage, er det en god idé at få en voksen til at hjælpe dig. Hvis du ikke kender en voksen, der kan det, kan du kontakte enten Børns Vilkår, Baglandet eller Tabuka, og så vil de hjælpe dig med at lave klagen.
Håber, du kan bruge det, jeg har skrevet - ellers må du skrive igen.
Med venlig hilsen
Sisse Bøgild