Bryster
brevkassespørgsmål af
J
15 år
Mine bryster er ikke ens. Jeg har det fint med størrelsen men det ene piger ligeud og det andet piger meget mere ind mod midten af kroppen. Jeg hader det og jeg har aldrig lyst til at nogen skal se det. Er det normalt at der kan være så stor forskel på retning og hvad tror du at en dreng synes om det😓

Svar:
Kære søde J
Det er helt normalt, at ens bryster ikke er en ens, både i størrelse, form og retning. Faktisk er det mere reglen end undtagelsen. Den slags asymmetri skyldes ofte helt naturlige forskelle i brystvæv, muskler, bindevæv og hvordan ens ribben er formet under huden.
Det ene bryst kan hænge lidt anderledes, vokse i en lidt anden retning, eller reagere forskelligt på fx hormoner og cyklus. Det kan sagtens betyde, at det ene bryst peger lidt mere indad, som du beskriver.
Når du siger, at du hader det og ikke har lyst til at nogen ser det, så lyder det som om, du skammer dig over noget, der i virkeligheden er meget almindeligt, og det er en følelse, der fortjener lidt omsorg og forståelse. Du må godt være ked af det, men du må også gerne vide, at du ikke behøver skjule dig eller føle dig forkert.
Hvad vil en dreng synes?
Du spørg hvad en dreng vil syntes. En dreng, der kan lide dig præcis for den du er, vil ikke tænke noget dårligt om det. Mange drenge (og mænd generelt) lægger ikke mærke til asymmetrien ved ens bryster. De er som regel langt mere optaget af helheden, intimiteten og tilliden i øjeblikket end af små detaljer, som du måske har stirret dig blind på i spejlet. Det er meget naturligt man kan stirre sig blindt på en fejl, som man tror alle vil ligge mærke til, men i virkeligheden er det somregel ikke tilfældet.
Hvis det fylder meget i din hverdag eller hæmmer dig i romantiske forhold, så kan det være rart at tale med nogen, fx en god ven/veninde, et familiemedlem eller endda en læge, hvis du vil vide mere om andre muligheder (fx bh-tilpasning, fysisk træning eller i meget sjældne tilfælde kosmetiske løsninger, men så vil det kræve du er 18+).
Men du skal ikke ændre dig for at være “normal”, for du er allerede normal, og du er stadig ung, dine bryster kan nå at udvikle sig mere endnu, og måske vil de blive mere symetriske med tiden (jeg havde selv som ung også asymetriske bryster, og de “faldt mere” på plads da jeg var omkring de 19-21 år), men ligegyldig hvad så er skæve bryster ikke en fejl, det kan faktisk have sine charme selvom det måske ikke kan virke sådan. Lad det ikke stoppe dig fra at fx finde en kæreste, for somsagt hvis han virkelig elsker dig for den du er, så vil han ikke skænke dine skæve bryster en eneste tanke.
Håber mit skriv kan være dig behjælpelig, og jeg vil sende en masse god energi i din retning.
Med venlig hilsen Kylie.