Træning, kostplan og kosttilskud?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Om mig: jeg er 16 år er ca. 184cm høj og vejer 100kg Træning: Jeg har være meldt in i fitness world siden jeg blev 15 og det er snart 2 år siden. i starten trænede jeg meget intenst, jeg har altid være meget "robust" bygget altså jeg var altid den stærkeste i klassen og den der kunne skyde længst i rundbold. jeg ved ikke hvorfor jeg røg ud af min trænings rytme og det var virkelig bare noget lort. jeg har kunnet komme så langt og havde tabt mig en del hvis jeg bare havde hold fast i træningen. men nu er jeg nået hertil hvor jeg ikke har trænet længe på grund af en operation der var nødsaget efter en sports ulykke i hoften. men jeg er nu frisk igen og har lige anskaffet mig en fed MTB for at komme rigtigt igang med at tabe mig. men udover at tabe mig vil jeg meget gerne samtidig øge min muskelmasse, derfor ville jeg høre om det var muligt at du kunne lægge en trænings plan for mig. jeg vil gerne sådan "all-around" altså træne alt men det behøver ikke være på samme tid. altså jeg kan sagtens træne noget forskelligt hver dag så jeg hele tiden holder kroppen igang. det kan jo sagtens være noget med at jeg cykler mandag-onsdag-fredag og jeg så styrketræner tirsdag-torsdag-lørdag. men jeg har bare brug for en plan for hvad jeg skal lave når jeg er nede i trænings centeret. Kreatin og protein: jeg har anskaffet mig 2kg proteinpulver og 500gram kreatinpulver og jeg er helt med på at tage 30gram protein lige efter træning men jeg er lidt på bar bund med det der kreatinpulver. er det noget man skal tage hver dag eller er det kun de dage hvor man træner. og hvornår på dagen skal man tage det. Kost: ja udover at træne meget er jeg jo godt klar over at man skal spise rigtigt, men også der kunne jeg bruge en plan over hvad jeg skal spise til morgenmad, frokost, aftensmad og evt. mellemmåltider. mit mål med at træne er i første omgang at få en flad mave og så derefter få mig en six-pack og selvfølgelig at få nogle store overarme og et ordenligt bryst. jeg håber virkelig du kan hjælpe og på forhånd mange tak. venlig hilsen Tobias

Svar:
Hej Tobias
Jeg er fuldstændig overrumblet over din energi i det projekt du har sat dig for, nemlig at komme i form og vedligeholde dig selv. Det er helt fantastisk og hold endelig ud, uanset hvad. Det kan og vil betale sig i længden.
At du røg ud af din træningsrytme, var selvfølgelig ærgeligt, men langt de fleste ting vi kommer ud for i livet, har en rytme. Rytmen er op og ned og nogle gange højere og lavere end vi syntes er fedt. Men uanset hvad, har både din tur ud af rytmen og din ulykke, styrket dit syn på hvad du gerne vil og den energi du vil ligge i det. Så det har egentlig bare gjort dig stærkere og mere målrettet. At se positivt på den slags ting, vil styrke dig i din træning og hjælpe dig til at nå de mål du sætter dig.
Husk, du er "kun" 16 år. Knokler du fra nu af, kan du nå dit mål om at være slank og veltrimmet inden du er 20. Og formentlig på en mere målrettet og fornuftig måde end ellers.
Mht. din træningsplan lyder dit eget bud rigtig fornuftigt. Træning hver dag. Bare husk at din krop har brug for hvile. Det betyder ikke at du skal holde pause hver anden dag, men at du ikke træner hårdt, hver dag. Så hvis du fx træner muskler tirsdag, torsdag og lørdag, kan du cykle de andre dage, men på mellem intensitet. Mellem intensitet svarer til, at du kan cykle og føre en samtale uden at få åndenød. Derudover passer det perfekt, hvis du i træningscenteret træner overkrop og ikke så meget ben. Dem bruger du når du cykler.
Et egentligt træningsprogram i centeret, foreslår jeg du får lagt af en instruktør. De kan for det første se dig i levende live og spørge ind til evt. skader og ønsker. Men de kan også følge dig undervejs og hjælpe hvis der opstår noget du har brug for støtte til.
Og mht. at bruge pulver til at fremme muskelopbygningen, er det noget du bedst taler med din læge om. Men generelt har musklerne brug for protein lige efter træning, til at genopbygge muskelvævet, så det har den bedste virkning hvis det indtages lige efter træning.
En ting du kan overveje, nu du også taler om kost er, om du vil bruge pulver til at dække dit proteinbehov, eller om du kunne være interesseret i at få det dækket gennem almindelig kost. En af fordelene er, at du samtidig med proteiner, får dækket noget af dit vitamin og mineralbehov (det gør man ikke ved at bruge pulver). En ulempe kan være, at din muskelopbygning går lidt langsommere. Proteiner fra kosten får du bl.a. gennem æg (også torskerogn), fisk, kød og visse former for grøntsager. Hvis det fanger din interesse, kan du evt. snakke med din læge om det også.
Og hvad angår kost, vil det igen være bedst hvis du snakker med enten din læge eller en kostvejleder/sundhedscoach. De kan se dig, snakke med dig og følge din fremgang. Men generelt gælder det om ikke at blive sulten i løbet af dagen. Mange små måltider er bedre en 3 store. Tilgengæld betyder det helt vildt meget hvad du putter i munden ift. hvad du træner, hvornår og hvad dine mål er.
Umiddelbart vil jeg anbefale dig at spise et morgenmåltid med mange fibre og komplekse kulhydrater. Dem får du bl.a. fra grove brødtyper og korn og gryn, grøntsager og visse former for frugt. Du bør undgå kulhydrater fra hvidt brød, sodavand, almindeligt sukker og andre læskedrikke.
Mellemmåltider kan bestå af et groft stykke brød, noget frugt og grønt og evt. en håndfuld nødder. Nødder indeholder en type fedt som er super godt for kroppen. Men uanset fedt typen feder det, så ikke for mange af dem om dagen.
Frokost kan bestå af et måltid der er blandet af det du vælger om morgenen og til dine mellemmåltider og gerne indeholde noget med energi i. Husk iøvrigt at spise en times tid eller halvanden før træning.
Aftenmåltidet bør være det mindste måltid af de 3 hovedmåltider på en dag. Gerne en masse grøntsager, lidt fed fisk eller magert kød og evt. lidt grove ris, pasta eller kartofler der koges (ikke ovnsteges).
Men når alt der er sagt, vil jeg stadig anbefale dig at tage en snak med din læge, kostvejleder, sundhedscoach og instruktør i træningscenteret. Du får den bedste vejledning af dem fordi de kan spørge ind til dig og de kan følge dig undervejs.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej og støtte dig i den super fede proces du er i gang med.
Held og lykke med det :-)
Bedste hilsner
Claus