Topmave

brevkassespørgsmål

Topmave

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej. Jeg er 20 år, er 1.69 m høj og vejer mellem 58 og 63 kg (jeg går ret meget op og ned i vægt og hurtigt, men det har ingen betydning). Mit "problem," som ikke er et egentligt problem - bare en irritation, er at jeg, selvom jeg er forholdsvis spinkelt bygget, altid har en topmave. Jeg har en svajet ryg, men det har ikke noget med det at gøre. Jeg var på højskole for et år siden, hvor jeg, selvom jeg spiste mere end normalt, også dyrkede rigtigt meget sport. Men maven var der stadig. Jeg vil meget gerne have en fladere mave, der passer til min krop, uden at skulle ændre i spisevaner. Mit spørgsmål er, hvordan dette er muligt? Vil det f.eks. hjælpe at løbetræne, tage mavebøjninger? Er det overhovedet muligt? Det letteste ville selvfølgelig være at være helt ligeglad og være 100 % tilfreds med sin krop, men det er noget, der har gået mig lidt på i årevis, og jeg vil gerne finde en sund løsning. Mvh. Løven.

Svar:

Hej Løven

Jeg vil starte med at sige at det er noget rigtig mange piger (også spinkle) er irriterede over, så det er skønt at du skriver herind.

Jeg vil ønske at jeg kunne give dig opskriften på en flad mave. Desværre er der mange undersøgelser der viser at man ikke kan punktforbrænde, hvilket betyder at man ikke kan forbrænde fedt kun et sted på kroppen som fx. maven.

I forhold til dit spørgsmål om løbetræning og mavebøjninger, er mavebøjninger gode til at opbygge mavemusklerne. Løbetræning er derudover god til at opnå en bedre kondition, fedtforbrænding og muskelopbygning. Du beskriver dig selv som spinkel, så mit råd er at du selvfølgelig kan opnå en masse sundhedsmæssige fordele ved løbetræning og mavebøjninger, men at du bør være opmærksom på at din vægt helst skal holdes nogenlunde stabil.

Mange hilsner

Anne Marie