Top eller bh?
brevkassespørgsmål af
Eva
13 år
Selv om jeg kun lige er blevet 13 er mine bryster vokset meget den seneste tid. De er store og de strutter. Jeg går stadigvæk bare med top og ved ikke om jeg bare skal forsætte med det eller gå over til bh? Og skal det så være bøjle-bh eller en der bare går rundt om? Jeg ved ikke noget om det. Gider ikke snakke med med min mor om sådan noget, det er for pinligt og akavet, så lad vær og foreslå det. Mine bedste veninder har kun små bryster så dem kan jeg ikke rigtigt snakke med om det. Hvad er bedst for mine bryster når jeg gerne vil blive ved at ha dem til at strutte og være gode og tiltrækkene at se på for andre?

Svar:
Hej Eva
Først og fremmest er det helt normalt det du oplever. Når man er 13 år, er kroppen midt i puberteten, og bryster kan vokse hurtigt i perioder og ændre form flere gange de næste år. Det kan føles voldsomt, især hvis din krop udvikler sig hurtigere end dine veninder.
Skal du fortsætte med top eller begynde med bh
Det handler mest om komfort og støtte. Du kan overveje bh, hvis dine bryster føles tunge eller ømme, hvis de bevæger sig meget når du går eller løber, eller hvis du føler dig mere tryg med ekstra støtte. Hvis top stadig føles behageligt og støtter nok, er der ikke noget forkert i at fortsætte med det.
Hvilken type bh er bedst
Som 13 år og stadig i udvikling er det ofte smartest at starte med noget blødt og fleksibelt.
En blød bh eller uden bøjle føles mere naturlig og tilpasser sig kroppen bedre. Den giver let til medium støtte og er ofte rar i hverdagen.
En sports bh giver god støtte og er især god hvis du dyrker sport, men mange bruger den også til hverdag.
En bøjle bh giver mere form og løft, men den kan føles hård hvis den ikke passer helt rigtigt. I din alder er det ikke nødvendigt med bøjle, medmindre du selv føler du har brug for mere støtte.
Om at være tiltrækkende
Det er helt normalt at begynde at tænke over hvordan man ser ud for andre i din alder. Men din krop er stadig under udvikling, og du behøver ikke gøre noget særligt for at gøre dine bryster mere tiltrækkende. Det vigtigste er at du selv føler dig tryg og godt tilpas.
Det kan godt føles som om, at det vigtigste er, hvordan ens krop ser ud for andre. Men sandheden er, at det man udstråler, hænger meget sammen med, om man selv føler sig godt tilpas. Hvis du hele tiden går og retter på en bh eller føler dig utilpas, vil det fylde mere i dit hoved end om brysterne “strutter” mest muligt.
Der er heller ikke én rigtig måde bryster skal se ud på for at være pæne eller attraktive. De ændrer sig meget i teenageårene, og det er helt normalt. Det vigtigste er, at du vælger noget undertøj, som får dig til at føle dig tryg, støttet og komfortabel i din egen krop.
Snak med nogen
Selvom det kan føles virkelig akavet, er det faktisk helt okay at snakke med mor, en storesøster eller en anden voksen kvinde om det. Mange synes, det er pinligt at tage emnet op, fordi det føles privat. Men for dem er det en helt normal del af at vokse op, for de har selv været igennem det samme.
Ofte er det mere akavet inde i ens eget hoved, end det bliver i virkeligheden. Det behøver ikke være en stor samtale. Det kan være noget så enkelt som at sige, at du tror, du har brug for en bh og gerne vil have hjælp til at finde en.
Mange hilsner Pedro