Tja?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en 14 årig pige. Jeg føler mig som sådan overhovedet ikke utilpas i min krop, men føler lidt at jeg vejer for meget i forhold til mine veninder. Jeg føler mig generalt ikke utilpas, eller faktsik overhovedet ikke, men er begyndt at tænkte lidt på det med vægt. Og føler ike at jeg er tyk, men vejer meget mere end mine veninder?

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt at høre, at du ikke føler dig utilpas i din krop. Det er noget, der er værd at holde fast i. Nogle piger sætter helt urealistiske krav til sig selv og deres krop og her er det rigtig vigtigt at gøre det, der er godt for ens egen krop i stedet for, at alle piger skal leve efter samme vægtstandard.
Det er ikke unormalt, at du sammenligner dig med dine veninder. Her er det bare vigtigt at holde fast i, at alle er forskellige. Jeg synes, at det er fint, at du skriver herind, selvom du egentlig ikke er utilpas men alligevel føler, at du vejer lidt for meget i forhold til dine veninder. Så længe du ikke er utilfreds vil jeg mene, at du slet ikke har noget at bekymre dig for omkring din vægt. Det er selvfølgelig vigtigt at være tilfreds, men det er også vigtigt at holde benene på jorden og ikke hoppe med på nogle af de urealistiske mål, som dine veninder måske sætter for sig selv. Det der især kan føles ubehageligt, er når andre mennesker, der er tyndere end en selv, begynder at snakke om, at de gerne vil tabe sig. Husk på, at det er kun udtryk for deres egen usikkerhed og ikke noget, som du skal hoppe med på. Nogle kan endda finde på at sige, at de gerne vil tabe sig kun for at blive bekræftet i, at de ikke er tykke. Her skal du selvfølgelig bare fortælle dem, at de er tynde, som de er i stedet for at bekræfte dem i, at de skal tabe sig.
I forhold til vægt så vil jeg også fortælle, at vægten siger absolut ingen ting om sundhed, motion, kost og den siger endda ikke særlig meget om, hvor tynd man er. Vægt er meget individuelt fra person til person, hvor nogle er født med grovere knogler eller mere muskelmasse end andre. Husk på at muskler vejer mere end fedt.
Jeg vil slutte af med at fortælle dig, at det er et rigtig relevant spørgsmål, du kommer med her. Det er noget, som rigtig mange piger går med og de fleste piger har på et tidspunkt gået med følelsen af, at de måske godt kunne tabe sig, selvom der egentlig ikke er grund til det. Derfor er det rigtig fint, at du ikke bidrager til den onde cirkel med, at man altid kan tabe sig. For det er ikke sundt og det giver kun dårlig selvtillid. Det er rigtig sejt, at du er en af dem, der ikke bidrager til, at alle altid skal tabe sig. Det er meget bedre at være præcis, som man skal være.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret.
Venligst,
Signe M