Tissemand i navlen

brevkassespørgsmål

Tissemand i navlen

brevkassespørgsmål af
Asta
12 år

Jeg har et stort problem Og jeg håber virkelig i kan hjælpe mig!

Jeg er en pige på 12 år der har et tæt forhold med min storebror på 14. En dag da vi sad nede i kælderen. Vi begyndte at snakke om sex og hvad der tændte os. Vi blev mega liderlige. Det ene førte til det og pludselig kom hans penis ind i min navle. Jeg har tænkt på det ligesiden. kan jeg blive gravid eller få en kønssygdom? Jeg har ikke snakket med min bror om det endnu. Burde jeg det?

Svar:

Hej med dig

Mange tak for dit spørgsmål.

Jeg forstår godt at du er lidt forvirret efter denne situation med dine storebror. Først og fremmest er det godt at høre, at I har et tæt forhold til hinanden, og at I tør at være fortrolige med hinanden om private samtaleemner, som blandt andet sex. Det er helt normalt, at man i puberteten har en øget interesse for sex, samvær og nøgenhed. Det er bestemt heller ikke unormalt, at de første personer, man snakker med om dette også er nogle jævnaldrende som man har nær, om enten det er søskende eller rigtig gode venner. Når man taler om sex, lyster og intimitet, kan dette naturligt også føre til, at man bliver opstemt og har lyst til at udforske nogle nye og ukendte områder, som kan virke meget spændende og interessante.

Med hensyn til dit spørgsmål om, hvorvidt man kan blive gravid af, at han har rørt din navle med hans penis, så er svaret nej. Man kan ligeledes heller ikke få kønsygdomme ved denne form for berøring i navlen. Jeg vil dog sige, at det er godt at høre, at du er bevidst omkring det, og at der ved seksuelt samvær er risici i form af enten graviditet eller kønsygdomme.

Eftersom du forståeligt nok har tænkt meget over jeres episode, synes jeg det vil være en rigtig fin idé at tage en stille og rolig snak med din bror. Her tænker jeg særligt, at det er en fordel for jer, at I har et nært forhold og kan snakke om meget fortrolige ting. Han har muligvis også gået med nogle tanker, hvor han også vil føle en lettelse ved at få snakket lidt om det med dig. Det er en balancegang, hvor tæt man skal være sammen som søskende, for der er også grænser for, hvor tætte det er okay at være, og det er, når forholdet bliver seksuelt. Så det er selvfølgelig også noget, I skal have med i tankerne, hvis I igen får lyst til at tage dette emne op eller gøre noget seksuelt. Det er vigtigt at bevare et godt søskendeforhold, og at I kan blive ved med at se hinanden i øjene. Mit råd vil derfor være at mærke rigtig godt efter og tænke godt over, hvad der egentlig føles okay, når I taler om sex. Hellere stop mens legen er god, så ingen får overskredet nogle ubehagelige grænser.

jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange hilsner fra Nikoline

Nikolines billede
Nikoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål