To ting
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cb.
Har to ting jeg gerne vil spørge om.
Jeg har haft min menstruation 2 gange, og har ikke haft den i snart 3 måneder efter 2. Gang vil bAre vide om det er noget alvorligt og hvorfor.
En anden ting, jeg er begyndt at onanere lidt, men gad godt prøve noget andet end at putte min finger op i skeden og røre ved klutoris, har i nogen ideer? Og hvordan skal en orgasme føles?

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig fint, at du kommer og stiller dine spørgsmål her i brevkassen. Jeg er sikker på, at mange unge piger sidder med nogle af de samme undringer som dig og så kan de også få hjælp gennem dine svar. Jeg vil gennemgå dine to spørgsmål herunder.
Uregelmæssig menstruation
Det er helt normalt, at menstruationen i begyndelsen af puberteten kan være meget uregelmæssig. Netdoktor skriver: "I begyndelsen (i puberteten) og ved slutningen (op mod overgangsalderen) er det reglen, at blødningerne er sjældne og uregelmæssige – selv om styrken kan være nok så massiv". Der er altså absolut intet at være bekymret for og den skal nok blive regelmæssig, når du har haft den i nogle år. Hvis du har lyst, kan du skrive ned, hvornår du får menstruation i en kalender, så du selv kan holde øje med, om den bliver mere regelmæssig. Men det er ihvertfald ikke noget, som du skal bekymre dig om!
Onani
Der er mange måder, man kan onanere på. De fleste vælger dog blot de metoder, som du selv skriver, netop at bruge fingeren og røre ved klitoris. Det kan være meget forskelligt, hvad man individuelt tænder på. Det er oftest noget, man finder ud af hen ad vejen. Det er selvfølgelig helt okay at eksperimentere og måske opdage, at der er nogle ting, som man synes er frækt. Nogle vælger for eksempel at se porno, mens de onanerer. Du kan læse mere om pigers/kvinders onani her. En orgasme er udløsningen af den spænding, der sker i kroppen, når man onanerer eller har sex. De fleste får lettest orgasmer gennem berøring af klitoris frem for berøring oppe i skeden. Hovedreglen hedder, at hvis man er i tvivl om, om man har haft en orgasme, så har man højest sandsynligt ikke haft den endnu. Men det er heller ikke usandsynligt i en alder af blot 13 år. Selvom man ikke har oplevet en orgasme, så betyder det ikke, at man ikke kan nyde at onanere. Når man har vænnet sig til berøring, vil det også være mere sandsynligt at få en orgasme.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
De bedste hilsner
Signe M.