Til Anne Marie
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa Anne Marie.. De her spørgsmål er lige bestemt rettet til dig (: Jeg sidder og skal til at vælge hvad jeg vil være "når je gbliver stor" . Jeg har godt tjek på kroppens funktioner, har styr på kalorie indholdet i nærmest samtlige fødevare, ved f.eks. at man skal sjippe i 8 min. for at forbrænde 100g. vindruer (og ja ved en masse mærkelige ting) Jeg har derfor overvejet om sundhed og enærings studiet ikke ville være noget for mig, nu hvor jeg ved jeg har tjek på de forskellige ting.. Derfor vil jeg bare gerne høre lidt om det studie? Og så ... Hvis man i forvejen er lidt besat af mad, kalorier, forbrænding osv. er det så farligt at begynde på det studie. Jeg tænker, når mad i forvejen fylder nærmest alt om det studie så måske vil blive for uoverskueligt? De kærligste tanker.. Anja

Svar:
Hej Anja.
Det er dejligt at høre, at du synes ernæring og sundhedsuddannelsen lyder spændende og at du tror det måske kunne være noget for dig. Det er virkelig imponerende, at du allerede ved så meget om kost og forbrænding. Det lyder dog til at du er bange for at studiet bliver for uoverskueligt, fordi det handler om kost og fysisk aktivitet, men du skal vide at studiet også handler om meget andet.
Der er en hel del undervisning i pædagogik, psykologi, kulturforståelse, livsstilssygdomme, markedsføring og meget andet. På studiet bliver der gjort meget ud af at hjælpe andre til at få et sundt forhold til mad og fysisk aktivitet, hvilket i sidste ende betyder at leve efter de otte kostråd.
I forhold til dine tanker omkring overskueligheden, tror jeg at du på studiet vil finde en balance frem for at blive mere ”besat” (som du selv skriver), af mad, kalorier og forbrænding. Inden du beslutter dig, vil det være en god idé at overveje om du synes alle de andre fag lyder spændende. For de fylder nogle gange meget mere på studiet end ernæring og fysisk aktivitet.
Du kunne eventuelt se en af ernærings og sundhedsuddannelserne, når de holder åbent hus omkring februar, så vil du helt sikkert få et rigtig godt indtryk om det er noget for dig. Hvis du stadig er i tvivl, kan du altid ringe til af studievejlederen. De er gode at snakke med om det praktiske (fx hvilke fag studiet indeholder), men også om personlige ting, som om man er klar til at starte på studiet osv.
Jeg håber du har fået et lille indblik i studiet og ha’ en rigtig god sommerferie.
Mange hilsner
Anne Marie