Tetracyklin

brevkassespørgsmål

Tetracyklin

brevkassespørgsmål af
Marie
14 år
Oprettet 5 år 3 uger siden

Hej!

Jeg er en pige på 14, som har mange problemer med uren hud. Jeg har mange små knopper, som ligner lidt hormonknopper. Jeg har også meget rødme, og af og til store røde bumser med betændelse. Det skal lige siges, at jeg har prøvet uendelig mange renseprodukter, kosmetologer, cremer osv..

Jeg tog derfor til lægen, og hun anbefalede mig ret hurtigt Tetracyklin. Jeg havde aldrig hørt om det, og tænkte det var godt. Jeg har ikke været på det i særlig mange dage, men læser overalt at det kun er til meget alvorlig og slem acne og, at det øger risiko for det med resistente bakterier.

Jeg er meget i tvivl om jeg skal fortsætte, men jeg har maks været på det i 1 uge og vil gerne have min hud pænere. Men passer alt det jeg har læst, og er det farligt i fremtiden?

Hilsen Marie :)

Svar: 

Hej Marie

Tak for din besked. Du har gjort dig mange gode overvejselser.

Akne/uren hud er en hudlidelse som især ses hos unge og viser sig i form af hudorme og bumser. Ud fra din beskrivelse lyder det som om, at du lider af akne og at det er en god idé at du får behandling, så du undgår at det bliver værre og du får ar.

Der findes mange forskellige behandlinger mod akne. Først og fremmest er det vigtigt at vaske huden dagligt med vand og evt. en mild sæbe. Det er vigtigt ikke at pille i huden/bumserne. Derudover kan man købe forskellige håndkøbscremer på apoteket, bl.a. Basiron. Ens læge har også mulighed for at udskrive forskellige cremer. I nogen tilfælde vil lægen vurdere, at det ikke er nok at behandle med cremer og vil i sådanne tilfælde evt. forsøge at behandle med Tetracyclin tabletter. Som jeg forstår det har din læge opstartet dig i den behandling. Det er rigtigt, at Tetracyclin oftest gives til personer med svær akne eller hvis der er risiko for at der kommer ar. Det er altid en læge som vurderer hvornår han/hun mener det kunne være gavnligt med Tetracyclin, og det har din læge vurderet i din situation.

Jeg vil understrege, at du ikke skal være bekymret for om det er farligt i fremtiden. Som ved al medicin kan der selvfølgelig opstå bivirkinger mens man tager medicinen, og med Tetracyclin skal man være forsigtig med solbadning da det giver øget følsomhed for solen. Men hvis du ikke har oplevet nogen problemer kan du roligt tage det. Man anbefaler typisk at tage det i max. 8-12 uger. Derfor skal du op til din læge igen efter nogle uger, så I kan lægge en plan for hvad der skal ske efterfølgende. Grunden til at man anbefaler max. at tage det i 8-12 uger er bl.a. risikoen for resistente bakterier, som du selv skriver. Den risiko er der hver gang man anvender antibiotika som bl.a. penicillin mod halsbetændelse, blærebetændelse osv., og det er ikke noget du skal tænke på eller være bekymret for.

Så for at opsummere kan du roligt fortsætte din behandling med Tetracyclin hvis du har det godt og ikke har nogen bivirkninger af medicinen. Det er ikke farligt. Man anbefaler det i max. 8-12 uger, og derfor skal du efter dette tidsrum snakke med din læge igen. Hvis Tetracyclin har hjulpet kan det være du skal skifte over til en creme. Hvis det ikke har hjulpet kan det være du skal videre til en hudlæge.

Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål.

Bedste hilsner

Emilie

Læge

EmiliePis billede
Emilie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2022 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Safer Internet Program