Temperament

brevkassespørgsmål

Temperament

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 1 uge 3 dage siden

Hej Jeg har et meget voldsomt temperament og det ødelægger forholdet til mine venner. Jeg bliver pisse hurtigt pisse sur og så kommer jeg til at sige nogle trælse ting til folk. Mine venner ved godt at det er sådan jeg er og at jeg ikke mener det så hårdt men jeg kan mærke at det alligevel er begyndt at ødelægge noget mellem mig og flere af mine venner. Er der noget galt med mig? Jeg har nok altid haft et stort temperament men jeg synes selv det er blevet værre det sidste år eller sådan. Hvordan kan jeg ændre det?

Svar:

Kære seje du.

Når jeg læser dit brev er det tydeligt at fornemme, du er meget bevidst om dit temperament og hvordan det påvirker dine forhold, hvilket er et vigtigt første skridt mod at ændre det. Der er ikke nødvendigvis "noget galt" med dig, men det lyder til, du har en udfordring med at håndtere følelser- særligt vrede i dette tilfælde, og det kan blive forstærket af fx stress eller andre underliggende problematikker.

For at gøre mit svar mest overskueligt vil jeg dele resten af mit skriv op i forskellige forslag, som måske kan hjælpe dig med at håndtere dit temperament bedre i fremtiden:

Identificer dine triggere: Prøv at lægge mærke til, hvad der får dig til at reagere voldsomt. Er der bestemte situationer, ord eller personer, der udløser din vrede? Når du kender dine triggere, kan du forberede dig bedre på at håndtere dem. Evt skriv dem ned, så du kan huske hvorfor.

Tag en dyb indåndning: Lær forskellige teknikker til at trække vejret dybt og give dig selv tid til at falde til ro, før du reagerer. Det kan være noget så simpelt som fx at tælle til ti, trække vejret dybt, inden du siger noget eller måske forlade rummet i 5 minutter.

Sæt ord på dine følelser: I stedet for at reagere aggressivt, så prøv at udtrykke hvordan du føler dig uden at angribe andre. Her kan du fx sige "Jeg føler mig virkelig frustreret lige nu" eller “Jeg kan mærke jeg bliver vred nu, fordi…” i stedet for at råbe eller sige noget, du fortryder senere.

Find en sund måde at afreagere på: Vrede kan noglegange være et tegn på underliggende som fx stress eller frustration. Find din egen metode til at tage kontrollen tilbage som fx noget sport, måske styrketræning eller kampsport kan være en god måde at få afløb på sin vrede eller måske en anden kreativ hobby, som kan hjælpe med at få styr på vreden.

Snak med nogen: Det er altid dejligt at have en fortrolig at snakke med. Hvis du føler, at dit temperament er blevet værre, og du ikke helt ved hvorfor, kan det måske være en god ide at tale med et familiemedlem du stoler på, en særlig tæt ven/veninde eller måske endda psykolog. Noglegange ligger der dybere årsager bag hvorfor man let bliver vred, og tiltider kan det være svære at håndtere alene, så derfor er der ingen skam i hvis der måske skal professionel hjælp til.

Jeg vil runde mit skriv af med at rose dig stort. Det, at du er opmærksom på problemet og gerne vil ændre det, viser allerede du har en stærk vilje til at forbedre og ændre dig selv, hvilket er et vigtigt skridt i den rigtige retning. Husk også ikke at dunke dig selv i hovedet hvis du skulle få tilbageslag, bare husk og sig undskyld og bliv ved med at prøve at få kontrol over din vrede. Jeg er sikker på du nok skal klare det, det tager tid, men det skal nok komme med hårdt arbejde og vilje, som du allerede har.

Håber mit skriv kan være dig behjælpelig, og jeg vil ønske dig al held og lykke med at få kontrol over din vrede.

Venlig hilsen Kylie

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål