Telefon
brevkassespørgsmål af
Tobi
14 år
Hejsa.
Jeg har et spørsgmål om min telefon. Det er fordi at efter sommerferien skal alle elever ligge deres telefon ind i et skab, så skal det låses, og så kan vi først få det tilbage når vi  har fri.
Mit spørgsmål er kan min skole godt det? Eller kan jeg godt sige nej og have den i min lomme eller taske?
Mvh.

Svar:
Hej Tobi.
Det er et godt spørgsmål du stiller, og jeg kan godt forstå, at du undrer dig, da det nærmest kan føles grænseoverskridende, at skolen tager ens private genstand, som ens telefon er.
Men skolen har faktisk lov til at tage din mobil og opbevare den for dig, mens du er i skole. Det står i Folkeskolelovens §52, som handler om foranstaltninger til fremme af god orden i skolerne Men de SKAL udlevere den så snart du har fri. Du kan læse mere om det i artiklen her
Jeg vil i øvrigt opfordre dig til, at du og din klasse tager en snak med jeres klasselærer om begrundelsen for, at I skal aflevere jeres telefoner. Det kan være, at I kan få en god snak om fordele og ulemper ved at aflevere den, og hvad det måske får af betydning for jer, at I ikke har jeres mobil på jer længere.
Mange hilsner Karoline