sex uden lov
brevkassespørgsmål af
mig
14 år
er en pige på 14 der har haft sex nogle gange og har også en kæreste vi har været i seng sammen et par gange uden mine forældre ved noget men sidste dag hørte de noget og min mor tog en snak med mig benægtede det hele så spurgte jeg hvad vil der ske hvis jeg havde sex med ham da så sagde min mor bare det har du slet ikke lov til også får i ikke lov til at være sammen med ham mere sex er et behov for os og vi har det så godt sammen så ved ikke hvad jeg kan gøre overvejer bare at gøre det i smug men er stadig bange for de kan høre os min mor vil ikke have jeg har sex før jeg er 15 og det er der altså lang tid til hjælp!

Svar:
Hej med dig.
Det må være rigtig frustrerende for dig og din kæreste, at din mor ikke har forståelse for, at sex er en vigtig del af jeres forhold, og noget, som I begge gerne vil. Det kan ofte i forvejen være lidt akavet at tale om sex med ens forældre, men når de så har en aktiv holdning til ens sexliv, så kan det være endnu mere akavet, og måske også ret frustrerende.
Loven om den seksuelle lavalder
Jeg kan forstå, at din mor har fortalt dig, at din kæreste og dig slet ikke har lov til at være seksuelt sammen. Det kan være, at din mor hentyder til loven om den seksuelle lavalder. Den handler om, at det er ulovligt at have sex med nogen under 15 år. Hvis det er den, din mor hentyder til, når hun siger, at I slet ikke har lov til at være sammen, så har hun faktisk ikke helt ret. For selvom der står i loven, at det er ulovligt at have sex med nogen under 15 år, så vil man aldrig straffe en 15 årig for at have sex med en 14 årig (hvis begge selvfølgelig er med på det). Og det er fordi loven lavet for at beskytte børn og unge mod voksne, der vil udnytte dem. Det vil derfor være ulovligt for fx en 21 årig at have sex med en 14 årig. Så hvis din kæreste ikke er meget ældre end dig selv, så er der altså intet ulovligt i, at I har sex. Du kan læse mere om det på linket her
Udtryk for omsorg
Da din mor har forældremyndigheden over dig, så er hun egentlig i sin fulde ret til at bestemme over dig ved at forbyde dig at se nogle bestemte personer. Jeg kunne forestille mig, at hun siger de ting hun gør, fordi hun gerne vil beskytte dig. Så jeg tænker, at hendes krav om, at I ikke må have sex mere, og hendes trussel om, at du ikke må se din kæreste, er et udtryk for omsorg fra hendes side. Men det lyder ikke som om at det gavner nogen, at du ikke må se din kæreste, bare fordi hun ikke synes, at I skal have sex eller fordi hun tror, at det er ulovligt. Det ville være noget andet, hvis dit forhold til din kæreste ikke var godt for dig. Men det er ikke tilfældet. I er glade for hinanden, og I gør ikke noget forkert - I følger egentlig bare nogle helt naturlige, menneskelige behov. Så derfor er det rigtig ærgerligt, at din mor giver udtryk for, at det er et problem, at I har sex, og truer med et forbud, som jeg tænker vil have den modsatte effekt af det hun ønsker. Jeg kunne nemlig forestille mig, at du vil blive ret ulykkelig, og det vil skabe nogle konflikter mellem jer.
Dine muligheder lige nu
Jeg tænker, at du har lidt forskellige muligheder i forhold, hvad du kan gøre lige nu:
1. Du kan vælge at lyve for din mor, og fortsætte med at have sex med din kæreste. Måske ikke hjemme ved dig, hvis hun ikke skal opdage det. Men hvis det nu sker, og hun opdager det, så er der en risiko for, at hun opdager det, og bliver sur, og det så får nogle konsekvenser for dig og din kæreste.
2. Du kan også vælge at følge din mors krav, og i så fald kan det måske få nogle konsekvenser for, hvordan du har det og dit forhold til din kæreste, da det er en naturlig del af jeres forhold I nu ikke må udleve pga. din mor. Selvom der ikke er noget galt i det.
3. Du kan også vælge at prøve at snakke med hende om det. Du kan fx vise hende linket, jeg har vedhæftet ovenfor, og så fortælle hende, at du og din kæreste er rigtig glade for hinanden, og begge har lyst til at have sex, og du nok skal passe på dig selv og sige fra, hvis der er noget, du ikke vil. Men også at du er ked af, at hun ikke forstår det, selvom du godt ved, at hun bare prøver at beskytte dig. For det kunne godt lyde som om, at din mor truer med et forbud ud fra et forkert grundlag. Og du kan også fortælle hende, hvad du tror der vil ske, hvis hun forbyder dig at se din kæreste.
Det er helt okay, at man har lidt privatliv, og ens forældre ikke ved alt hvad man laver, men det kan også være rigtig ubehageligt at gøre noget, som man ved, at ens forældre ikke synes om. Så derfor tænker jeg, at du skal mærke godt efter ift. hvad du har mest lyst til at gøre. Hvis du vælger at fortsætte med at have sex med din kæreste, så vil jeg bare minde om, at det er vigtigt at I bruger prævention.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at finde ud af, hvad du kan gøre ift. din mor. Jeg håber i hvert fald for jer alle, at I finder ud af det, så alle er glade og tilfredse.
Mange hilsner Karoline