Tegne
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej, jeg er en pige på 17 år som virkelig holder af at tegne. Jeg er begyndt at tegne ( realistisk ) sådan så det ser meget ægte ud. men jeg vil gerne lære at kunne tegne menneske ansigter. Jeg har søgt lidt på nettet, men kan ikke finde nogle steder som kan hjælpe mig. Kender du en god side? Jeg vil rigtig gerne blive god til at tegne mennesker. Jeg har tegnet et øje som jeg faktisk er ret stolt af, smiler. Jeg bruger ikke farver, for det kan jeg ikke finde ud af, jeg synes ikke det kommer til at se rigtigt ud når jeg prøver, jeg bruger blyant og kan sagtens finde ud af at lægge skygger, men ved heller ikke helt hvor de skal være. Udover at jeg gerne vil lære at tegne menneske ansigter, vil jeg også gerne øve mig i at tegne dyr, roser og sådan nogle ting. Har du nogle ideer til hvordan jeg kan komme igang, og nogle gode hjemmesider der kan hjælpe mig? Og har du nogle råd om hvilke slags blyanter, papir og den slags jeg skal bruge? Jeg håber du kan hjælpe mig. Knus J.

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dejligt, at du har fanget det spændende ved tegning. Det har jeg meget stor respekt for. Der findes en fantastisk bog - men jeg ved ikke om den er til at få fat i. Men jeg synes, du skal prøve at lede efter den. Det er ikke nok med en side på nettet til dig. Du skal have en bog, hvor du kan få tips til alle detaljer - og som du kan have glæde af i mange år. Prøv om du kan låne den på biblioteket.
Nu får du titlen: "Anatomisk tegnelære" mennesker og dyr  - sammenlignende anatomi. Tegninger af András Szunyoghy - tekst af György Fehér . Forlaget er Könemann. Den danske udgave er fra 1999.
Jeg vil vende tilbage med evt.  sider på nettet. Men jeg synes, du skal have et hurtigt svar. Så du kan nå at få den hjem fra biblioteket inden sommerferien.
Jeg går ud fra, du har tegnet øjet i Tegn Selv. Du kan se min kommentar her.
Jeg tror, du kan have glæde af at finde forskellige kunstnere på biblioteket. Her er en kunstner, der er ekstrem god til at tegne - Escher. Ham kan du lære meget af.
Men kig efter nogle forskellige kunstnere. Der er også "Tegnebordet" - hvor der er mange forskellige tegnere inde. www.tegnebordet.dk
Ang. papir - det er godt at have en skitsebog, som du kan tage med alle steder. Desuden papir i ark - det må gerne have en tone og være syrefri - men prøv dig lidt frem.
Blyanter - Staedtler 2B og 6 B  (blå ) er et godt bud - men du må prøve dig frem, om de skal mere hårde eller bløde. Desuden et rigtig godt tegneviskelæder - blødt - (knetgummi).
Tegn alt det, du synes er spændende. Tegn så ofte du kan komme til det. Så bliver du rigtig god. Rigtig god fornøjelse - jeg glæder mig til at se flere af dine tegninger.
Mange hilsner fra Lise.
Ps. Nu har jeg fundet en rigtig god side til dig: Tegneskole med opgaver . Her bliver du guidet igennem mange forskellige opgaver.