ærger mig over fortiden
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej. Jeg håber, at du/i kan hjælpe mig. Jeg ved ikke, hvor dette brev hører hjemme. Men sagen er, at jeg blev undervist hjemme. Men jeg tit haft det dårligt med, at jeg gik glip af nogle ting. Feks. var jeg ret tidligt udviklet (jeg fik menstruation og bryster som 11-årig) og stort set færdigudviklet som 14-årig. Men jeg havde ikke nogen piger og sammenligne med mig. Jeg kunne heller ikke "vise mig frem" overfor drengene i forhold til min tidlige udvikling og feks. få en ældre fyr, hviket mange teenage-piger gør. Nu tænker jeg jo bare, at jeg er "gammel og kedelig". For når du er voksen, så er det jo ikke flot og imponerende at være tidligt udviklet? Jeg ved ikke, hvad i tænker? Det går mig bare stadig på, og jeg tænker tit på dt

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå at du føler at du er gået glip af nogle ting i forhold til dit teenageliv.
Du fokuserer meget på at du var tidligt udviklet. Der er heller ikke noget unaturligt i, at du har manglet nolge at sammenligne dig med. Det er meget almindeligt, at man i puberten sammenligner sig selv med de andre, og den mulighed har du ikke haft på samme måde som dine jævnaldrene.
Derimod kan jeg ikke helt forstå, hvorfor du i dag er så fokuseret på at du, som tidligt udviklet, ikke har kunnet vise dig frem over for drengene og have fået en ældre kæreste. Det virker som om, at du på en eller anden måde har brug for at få bekræftet at du ville have været noget helt specielt i forhold til de andre piger, fordi du var tidligt udviklet og at teenagedrengene kunne have givet dig den bekræftelse? Men det er ikke til at vide om det ville have været tilfældet og i bund og grund, så betyder det vel ikke noget i forhold til der, hvor du er i dit liv nu.
For som du selv skriver, er det ikke er flot og imponerende at være tidligt udviklet som voksen. Og gudskelov for det! Hvis en fyr valgte dig ud fra hvordan din krop er udviklet, så vil han vælge dig ud fra et helt forkert grundlag. Kærlighed handler ikke om hvordan vores krop er udviklet og ser ud. Kærlighed handler om kemi mellem to mennesker og så er alt andet sådan set lige meget. Det vil du også komme til at opleve en dag:)
Når jeg læser dit brev, kan jeg dog ikke lade være med at tænke på, om det mon i bund og grund handler om at du har følt dig ensom? Hvis det er tilfældet, synes jeg det er vigtigt at du får snakket med nogen om det, for du fortjener ikke at gå rundt med den følelse så mange år efter. Så jeg synes du skal overveje om det var noget du kunne snakke med dine forældre og veninder om? Du er også du velkommen til at logge på chatten her i Cyberhus. Den har åbent mandag-fredag kl. 12-16, samt tirsdag og torsdag kl. 18-21.
Her til sidst, vil jeg gerne sige til dig, at vi alle har ting med i bagagen, som vi ville ønske kunne have været anderledes. Desværre er det ikke muligt at ændre på nu, hvilket vi er nødt til at acceptere, selvom det til tider godt kan være svært. Samtidig er jeg sikker på at du også har haft nogle oplevelser i dine teenageår, som du tænker tilbage på med glæde. Og dem er det vigtigt at huske på, når de andre tanker kommer frem.
Jeg håber du kunne bruge mit svar.
Venlig hilsen
Nina