Åh min stemme!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus!
I 14 år har jeg troet at min stemme var fantastisk og præcis, som jeg har hørt den, men for en uge siden var jeg med på en optagelse, og GISP! min stemme var forfærdelig :´( Jeg lød både forstoppet og hæs, med en dyb undertone, osv... Jeg fik virkelig en ubehagelig overraskelse! Især fordi at jeg ved, at den på filmen er min rigtige stemme, mens den jeg selv hører er forvrænget. Noget, der kan hjælpe mig over chokket?!
Min mor siger, at jeg altid har lydt sådan lidt hæs og dyb, mens min far siger, at min stemme er blød og dyb. Og min bror siger, at jeg lyder halvt som en dreng! Det´har gjort mig ekstrem ked af det. Har prøvet at optage mig, mens jeg snakker, men det gør mig mere trist for hver gang...
Hvad skal jeg gøre?? :-(
(vidste ikke helt, hvilken kategori spørgsmålet passede til...)

Svar:
Kære dig.
Du spørger direkte, hvad du kan gøre, ved din stemme. Svaret er enkelt - der er desværre ikke så meget, man kan gøre ved sin stemme. Alle opdager på et tidspunkt, at der er noget ved deres krop, de bryder sig mindre om. Derfor er der nogle ting, jeg synes, du skal tænke over for at komme over chokket.
For det første er der mange, der ligesom dig, ikke synes deres stemmer lyder godt, når de hører den første gang på en optagelse. Derfor skal du vide, at det er helt normalt. Når man snakker, hører man sin stemme inde i hovedet, men som du selv siger, lyder den anderledes i virkeligheden. Det samme gælder fx første gang man ser en videooptagelse med sig selv, hvor man synes, man måske går på en dum måde eller gør en sjov bevægelse med hovedet. Når man hører sin stemme første gang, som andre hører den, er det derfor helt normalt at man synes, den lyder underlig og dum. Faktisk er der mange kendte musikere, som aldrig hører sine egne musikindspilninger, fordi de ikke kan lide at høre på sin egen stemme.
For det andet er du i en alder, hvor der sker mange ting med din krop. Din krop forandrer sig hurtigt fra en barnekrop til en voksen kvindekrop. På grund af mange hormoner i hele kroppen forandrer din stemme sig også fra en lille pigestemme til en kvindestemme. Dette er en helt naturlig forandring, der sker. Du skal bare være glad for, at din krop virker, som den skal.
Når det er sagt, så prøv at tænk over - har du nogensinde hørt en person med en grim stemme? Tænk på alle dine veninder og venners stemmer. Eller lyt til de kendtes stemmer, når du hører musik. Alle stemmer er forskellige og er en del af den person man er. Kunne du forestille dig din mor eller din gode veninde eller dit sangidol med en anden stemme, end den de har nu? det kunne du sikkert ikke, for så ville de ikke være den person, som du kendte. Andre synes kun, at netop den stemme du har, er med til at gøre dig til den person, du er. Der findes ingen grimme stemmer: Nogle stemmer er høje og lyse og andre lidt dybere og blødere. Alle stemmer er unikke og særlige. Derfor skal du elske din stemme, som den er. Den betyder ligeså meget for hvem du er, som dine arme, bryster og hår.
Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det over din brors kommentar, og det får dig til at optage din stemme igen og igen. Jeg tror simpelthen bare, at du har været udsat for det det chok, som de fleste får, når de hører deres stemmer første gang. Jeg synes, du i stedet skal stoppe med at lave optagelser, for husk - optagelserne er heller ikke virkeligheden.
I stedet kan du tænke over de ting, jeg har skrevet. Så håber jeg du igen kommer til at synes, at din stemme er fantastisk, for det er den.
Ha en dejlig sommer.
Venlig hilsen Mette