Vægttab og p-piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus. Jeg skal igang med at tabe mig her i sommerferien - jeg er 168 cm høj og vejer 69 kg. Jeg vil gerne komme i bedre form og få en mere tonet og muskuløs krop. Jeg startede på p-piller for lidt under et år siden. Jeg har jo hørt at man kan tage på af dem, men det er ikke rigtig noget jeg har lagt mærke til, da jeg først er begyndt at gå på vægten nu. Mit spørgsmål er så bare om jeg vil tabe mig, hvis jeg stopper på p-pillerne? I så fald, hvordan stopper man på dem? Skal man bare droppe at tage dem fra den ene dag til den anden?

Svar:
Hej med dig
Det er fint du søger hjælp til de spørgsmål du er i tvivl om, og har lyst til at dele dem. Jeg tror der er mange piger der har de samme tanker som dig og som kan undre sig lidt over det her med prævention og vægt.
Der findes flere forskellige typer p-piller og det er meget individuelt hvordan hver enkelt reagerer på disse. Man kan ikke vide om man vil tage på, tabe sig eller slet ikke reagere på dem. I princippet kan du stoppe med dine p-piller fra den ene dag til den anden. Dog er det som udgangspunkt bedst, at gøre det i forbindelse med at du har fået din menstruation. Når man stopper med p-piller kan det efterfølgende give en uregelmæssig menstruation. Trods disse råd, vil jeg anbefale dig, at tale med din egen læge omkring det.
Det lyder til, at du er meget bevidst om din krop og udseende. Jeg kommer til at tænke på, om du har stillet dig selv spørgsmål om hvorfor du har lyst til at tabe dig, komme i bedre form og få en mere tonet krop? Det er vigtigt for mig at pointere, at du med din højde og vægt er normalvægtig. Det er godt at være bevidst om, hvad det vil sige, at være god mod sin krop. At være normalvægtig og være i god form er sundt for kroppen. At være undervægtig og samtidig dyrke rigtig meget motion kan være usundt for kroppen. Nu skriver du ikke hvor meget du gerne vil tabe dig, så det kan jo sagtens være, at du er bevidst om det jeg har skrevet. Jeg vil kort lige informere om (hvis ikke du ved det), at du skal være opmærksom på, at muskler vejer mere end fedt. Derfor må du ikke blive overrasket, hvis du faktisk har taget på, når du er gået i gang med at træne. Kosten er selvfølgelig et vigtigt område, når man gerne vil tabe sig. Det er vigtigt at spise varieret og med sund fornuft. Du kan eventuelt læse mere om de 10 kostråd HER.
Jeg håber, at du synes du har fået svar på dine spørgsmål, og samtidig gør dig nogle tanker omkring hvorfor du gerne vil tabe dig, når du er normalvægtig. Rigtig god sommer!
Mvh. Jette