vred!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Jeg er ret stresset i denne periode af mit liv fordi der er sket og sker nogle voldsomme ting/ting man ikke normalt udsættes for.
Igår så var jeg vred, og de menneeskeer der har skadet mig kan ikke forstå det og vil jeg ikke have dialog med.
Men så blev jeg vred også fordi jeg er blevet krænket.
Jeg blev så ret vred og når jeg sådan bliver vred, så kan man næsten ikke tænke og får uro i kroppen.
Jeg har det bedre idag, der er det sorgen der fylder mere
Jeg ved ikke om jeg er psykisk syg fordi man kan blive så vred? Må man, bliver alle mennesker sådan vrede engang immellem hvor vreden fylder alt, eller er det tegn på, at jeg er syg?
Idag så er læger jo hurtige til at "stemple" os når vi går til lægen og jeg mener ikke selv, at jeg er syg.
Skal jeg bare tage det roligt?
mvh
den flove pige

Svar:
Kære flove pige
Vrede er en helt naturlig følelse som ALLE mennesker føler ind imellem, så at du kan føle meget stærk vrede er på ingen måder et udtryk for at du er syg.
Særligt, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, eller hvis man føler sine grænser overskredet kan vrede være en meget naturlig reaktion.
Vrede giver vildt uro i kroppen. Som om der er en orkan indeni. Når vreden raser kan det være svært at samle sig om en tanke, og mange oplever at vreden kan mærkes fysisk. Mange får lyst til at råbe, rive noget i stykker eller noget andet der kan lukke lidt af vreden ud...ganske enkelt fordi følelsen er så voldsom indeni.
Det afgørende er ikke selve følelsen. Det afgørende er hvordan man handler på følelsen. Hvis man handler på sin vrede på en måde der går ud over andre mennesker, er det selvfølgelig problematisk, og så er det vigtigt at finde ud af hvordan man kan lære at handle anderledes.
Og så er det selvfølgelig vigtigt at finde ud af hvor vreden kommer fra. Hvad er det der gør at du bliver så vred. Det lyder som om du har en ret god idé om hvad det er der starter vreden hos dig. Fordi de her mennesker har overskredet dine grænser og søger en dialog som du ikke ønsker.
Har du overvejet at skrive til dem og forklare dem at du ikke ønsker kontakt? Måske "bare" forklare at kontakten lige nu ikke gør andet for dig end at "hælde mere benzin på din vrede" og at du derfor ikke ønsker kontakt. Måske har du allerede prøvet at sige det til dem. Det lyder sådan. Jeg foreslår det her med at skrive fordi det nogle gange kan give en god mulighed for at få fortalt præcis hvad man vil, uden at man bliver afbrudt, eller at en "snak" udvikler sig til et skænderi eller lignende.
I sidste ende er det 100 procent dig der bestemmer, hvem du vil tale med. Hvis du føler at dine grænser bliver overskredet når de kontakter dig skal du selvfølgelig sige fra.
Mange hilsner
Niels-Christian