Virkelig meget forelsket..
brevkassespørgsmål af
Den forelsket dreng
13 år
Hej Cyberhus.
Jeg er virkelig meget forelsket i en pige fra min klasse. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Og jeg tror en af mine gode venner også kan lide hende.
Vil i hjælpe mig..?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at vide hvad du skal gøre i din situation. Det er ikke altid nemt at være forelsket, og slet ikke når du tror din gode ven måske også er forelsket i den samme pige! Det er ikke meget du skriver om situationen i dit brev, men jeg vil prøve at give et svar, som jeg håber du kan bruge til noget!
For det første, så tænker jeg du skal huske at nyde følelsen af at være forelsket. Selvom det også kan være forbundet med en masse svære følelser og komplicerede tanker, så er det også skønt at være forelsket. Det kan være meget forskelligt fra person til person hvor ofte man oplever at blive forelsket. Nogle bliver det ofte, mens andre kun oplever det få gange i livet. Uanset hvor ofte man oplever at blive forelsket, så synes jeg man bør huske at nyde følelsen af at være forelsket. Måske oplever du at du er rigtig glad hele tiden, måske er du meget mindre bekymret end du plejer, måske kan du næsten ikke spise eller sove, måske tænker du på hende hele tiden? Uanset hvordan du mærker at du er forelsket i hende, så nyd at du oplever en masse dejlige og positive følelser i denne her periode.
For det andet tænker jeg, at det måske kan være en god ide at lægge en føler ud i forhold til din ven. Måske kunne du spørge sådan lidt henkastet til hende mens I er sammen og laver et eller andet, fx. spiller computer eller fodbold. Det kan nemlig nogle gange være nemmere at snakke om sådan nogle ting, hvis man laver noget sammen, så det ikke bliver så akavet. Jeg tænker du måske kan spørge på en måde som ikke er højtidelig, men mere lyder som om du bare er rigtig nysgerrig. Du behøver jo ikke afsløre, at du selv er forelsket i hende hvis ikke du har det godt med at skulle sige det til ham. Hvis du tænker det er nemmere at skrive det til ham, kan du også overveje at spørge over sms. Det synes nogle er en rarere måde at gøre det på. Grunden til at jeg tænker det kunne være en god ide at snakke med ham om det er, at det måske er på grund af ham, at du ikke føler du kan tillade dig at have følelser for hende og derfor ikke ved hvad du skal stille op? Derfor kunne det være godt at få vurderet hvordan han egentlig har det med hende og derudfra vurdere hvad du kan gøre bagefter, så du ikke har dårlig samvittighed over det overfor ham. Jeg håber, at det giver mening for dig.
For det tredje synes jeg du skal mærke efter om du er så forelsket i hende, at du bliver nødt til at handle på det du føler. Det kan måske lyde underligt, men det jeg mener er, at man nogle gange kan føle noget så stærkt/meget, at man ikke kan "komme videre" hvis ikke man får gjort noget ved de følelser. Jeg får et indtryk af, at du er rigtig forelsket i hende, og ikke ved hvad du skal gøre, fordi du bliver ved med at have disse følelser for hende. Det kan være et tegn på, at du har brug for afklaring. Det kan man for eksempel få ved at snakke med hende om det, så man finder ud af hvordan hun har det med dig og hvordan hun har det med at du føler som du gør. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at skulle fortælle hende man er forelsket i at man har en masse følelser for hende, fordi man kan være bange for hvordan hun vil reagere. Jeg kan sagtens forstå hvis du også har det sådan! Selvom det er svært, er det dog også vildt modigt, og det er de færreste piger, der ikke bliver smigret over et så stort kompliment. Inden du spørger kan det dog være rigtig godt at gøre sig tanker om hvordan man ville have det uanset hvordan hun reagere. Jeg tænker du nok ville blive rigtig glad hvis hun sagde at hun også var vild med dig, men forbered også dig selv på hvis ikke hun svarer sådan. Selvom det er hårdt at få at vide, kan det jo stadig være godt at få afklaret det, så du ikke står tilbage uden et klart svar på det.
Jeg skal ikke bestemme hvad du skal gøre, det kan kun du bestemme. Måske kan du beslutte dig efter du har snakket med din kammerat - det kan være det kan gøre dig mere klar over hvad du vil gøre? Det kan også være du kan snakke med en anden ven om det - en som ikke er forelsket i hende. Måske har han/hun et godt råd du kan bruge? Det kan være rart at snakke om de ting, som fylder rigtig meget, så man ikke går alene med alle ens tanker.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller kontakte en voksen rådgiver i 1-1chatten, som du finder her.
De bedste hilsner,
Astrid